Sunday, November 23, 2014

BAPAK BAGINDO MUCHTAR @ BBM: Kuliah I 1971 : Februari Pulau Pinang (FULL)


 🌼   Kuliah 1  🌼 
Bagan Jermal, Pulau Pinang
Februari, 1971

Erti sekarang kami alirkan. Sekarang boleh ambil. Boleh cubakan. Boleh bawakan, saya bilang. Dibiar saja? Disuruh dengan diberi pedoman-pedoman, bukan? Sebagai pegangan. Kalau tidak, tak lekas pandai. Kalau tidak begitu, tidak cepat dapat mengetahui akan kebolehannya dan sebagainya dan sebagainya.

Ragu-ragu kita cari ulama, cari ahli tarekat, cari ulama feqah dan segala macam. Bolehkah? Salahkah? Tak salah! Sebab kita mencari kebenaran. Tak benarkah ilmu kami ini? Sampai begitu. Ini demi kebenaran. Tak usah ragu-ragu! Tak usah takut-takut!

Pakailah. Pergunakanlah. Tetapi titik-beratkan untuk kebaikan dan membaikkan. Jauh dari sifat takbur, angkuh dan sombong. Dengan segala-galanya Lillahi Rabbil-alamin. Kepunyaan-Nya semuanya. Dia Maha Pengatur. Dia Maha Mengetahui. Dia Maha di atas segala-galanya.

Jadi yang dikehendaki dari saudara-saudara sekarang, pengalaman lagi. Pengalaman-pengalaman pun dapat kita merasakan manfaatnya, hendaknya. Secara teori saja, bukan?

Dikasi tahu. Dikasi tahu saja semacam ini. Begitu banyak corak ragamnya. Begitu banyak rahsia-rahsia segala macamnya. Satu saja dipegangnya, tetapi mencukupi.

Ibarat satu saja, badminton umpamanya, tetapi betul-betul menjadi ahli, kita. Bola sepak umpamanya, tetapi betul-betul satu. Itu saja, jadi! Jangan hendak bola sepak, badminton, hendak main voli (volleyball) segala macam lagi. Tetapi ndak (tidak) satu juga memutus (menjadi), bukan? Sedangkan begitu banyak yang saya katakan tadi, bukan?

Satu saja pegang, untuk meyakinkan diri kita sendiri. Untuk menjadi perbandingan pada kita kebolehannya tadi, kebenarannya juga tadi. Dan serahkan segala-galanya kepada Yang Maha Kuasa.

Jadi, kiranya dapat dimengerti, ya dak?

Tujuannya. Terlebih luas hendaknya pengertian, dengan penerangan-penerangan yang kami berikan malam ini, kerana pada diri saya sendiri, terutama hari mahu masuk puasa, maka… ya dak? Kita akan menjalankan pula kewajipan kita masing-masing sebagai seorang yang beragama Islam.

Insya-Allah. Kalau Tuhan mengizinkan, habis puasa atau bila saja nanti dapat pula kita hendaknya berjumpa kembali di waktu-waktu yang ditentukan Tuhan. Sebab apa, ya dak? Kami, saya dalam hal ini umpamanya, kan saya tetap menganggap diri saya seorang musafir. Saya akan berkelana terus. Saya akan mengembara terus. Saya akan berjalan terus di mana saja di bumi Tuhan ini.

Ada bahagian di sini saya datang lagi. Tempoh-tempoh (kadang-kadang) dengan surat, bukan? Tempoh-tempoh saya di Singapura, di Kuala Lumpur. Tempoh-tempoh saya di Medan. Tempoh-tempoh saya di Jambi, di Pekan Baru. Tempoh-tempoh di Jakarta, di Bandung. Bukan kemahuanku. Bukan kemahuan saya. Dengan perjalanan ini, bukan saya menerima wahyu. Ini nanti salah. Salah anggapan nanti. Maaf. Tidak!

Dengan perjalanan ilmu pengetahuan ini, yang tadinya saya tak menjangka sedikit juga saya akan bisa sampai. Saya akan bisa keluar negeri. Dari Indonesia ke sini kan keluar negeri namanya itu? Saya akan bisa sampai di Pulau Pinang ini. Saya akan bisa sampai di Kelantan. Saya akan bisa sampai di Bangkok, di Johor di segala macamnya.
Barangkali sebagai orang Malaysia begini, ya dak? Lebih banyak saya mengetahui, bandar-bandar Malaysia ini barangkali, dari yang ada di sini? Sebab saya sudah pergi ke Sabak Bernam, ke Dungun, Terengganu dan segala-galanya pelosok pelosok yang kecil-kecil itu, di Kelantan, di Narathiwat di anu sana di Siam itu, dengan saya tak mengerti bahasanya sedikit juga, tetapi orang menampung saya.

“Bukakan nak! Bukakan nak. Bapak sudah lama mencari ini benda, ini barang,” Sekian tahun bermukim di Mekah. Nangis dia!

Saya sebagai seorang musafir waktu itu, kebetulan dengan perantaraan apa? Ini hari sampai, ini malam sampai, sampai dikenal orang malam itu juga? Tuhan berbuat sekehendak-Nya, bukan?

Dengan perantaraan anak gadis, anak dara, digigit lipan. Orang yang menitipkan saya di rumah orang Malaya di sana, di Narathiwat sana, dibisikkan, “Itu bomoh Indonesia, itu!” katanya.

Saya lagi guling-guling macam itu, kan?

“Bapak bisa menolong orang? Ada di sebelah sana itu dengar orang menangis,” katanya. “Anaknya digigit lipan. Di sini ada bomoh. Sikit-sikit dia ndak bisa. Sudah dicuba, anu...”

“Bawalah di sini.”
Digendong (didukung).
“Duduk. Pegang.” Ambil air diminumkan. Berhenti. Tak menangis. “Sakit lagi?”
“Tidak.”
“Bawalah pulang.”
Wah! Malam itu juga.
“Bomoh Indonesia bagus,” katanya begitu-begini. Besok pada mendatanglah.
Ini ketentuan dari Tuhan semuanya.
Kami orang dua berjalan waktu itu. Kan ertinya konfrantasi sudah jalan, kami tak boleh tinggal di sini lagi. Dengan di Kota Baharu dalam ancaman waktu itu.
“Dalam 24 jam!” katanya, “Kalau tuan-tuan tak keluar kami tangkap, sebab Indonesia - Malaysia sekarang begini,” katanya.

Mana nak tambah visa? Tak boleh. Jalanlah, dengan kantung sudah kosong. Dengan perantaraan itu, besok sudah mengalir 10 Bhat, 5 Bhat, 15 Bhat secara duit sana.

“Tuhan Kaya,” saya bilang.
Itu. Macam yang pernah saya katakan dulu. Begitu letaknya bagi saya, doa-doa dalam Fatihah tadi. Ayat-ayat tadi: Ihdina alssirata almustaqeem - Tunjukilah kami jalan yang lurus; Sirata allatheena anAAamta AAalayhim ghayri almaghdoobi AAalayhim wala alddalleen - jalan yang telah pernah ditunjukkan, diberikan kepada orang-orang dulu, yang tidak dimurkai dan tidak pula sesat. Kami berjalan. Berjalan pada jalan-Nya. Alhamdulillah.

Sampai di Bangkok dengan sewa kamar 30 Bhat semalam. Beberapa hari pula kami di situ. Sampai pulang ke Indonesia dengan kapal perang Indonesia, yang kami dua orang sahaja penumpang.  Cuba! Tak bayar pula lagi! Tetapi, hairannya bukan? Kenapa di negara orang, kami tidak diperiksa, ya dak! Tetapi, mahu masuk Indonesia sana, segala macam pemeriksaan terjadi.

Sebab waktu itu sudah mulai clash, bukan? Antara Indonesia – Malaya? Waktu itu belum jadi Malaysia lagi. Mereka itu menganggap seolah-olah kami yang dua ini mata-mata (pengintip) Malaya. Katanya dikirimkan masuk ke sini.

Aduh! Cukup pula rasanya. Tetapi kita dengan tenang. Sebab saya tak begitu anu… mencurigai atau bagaimanalah umpamanya pandangan orang itu. Yang kawan tadi terdesak hingganya. Saya tidak. Biasa saja.
Bahkan dalam pemeriksaan itu boleh saya merokok.

Saya bilang, “Saya bisa merokok?”
“Silakan Pak. Pak minum kopi?”
Dimintanya kopi lagi. Diterangkan semua sekali apa yang terjadi.
“Apa pernah diusir di sana? Diseksa, pernah?”
Saya bilang, tidak.

Masa tidak dibenarkan tinggal di sana lagi, dan hubungan dari Singapura, dari Kuala Lumpur ke Indonesia tak ada lagi. Kapal kapal tidak masuk. Saya pergi ke Kedutaan Indonesia di sana. Kebetulan ada kapal memikul beras. Duta Besar di sana, kirim saya; dia bicara dengan kapten di sana. Saya boleh menumpang.

Ini jalan lurus, ya kan? Tak apa-apa, sebab ini.
Itu pun dalam suasana konfrontasi juga, anak-anak yang telah mendapat ini juga di Singapura apa-apa. Dengan kapal minyak tangki (tanker), bukan? Yang masuk melalui Bangkok diputar masuk ke Palembang sana, daerah Shell, untuk mengambil minyak di sana, menitipkan surat buat saya lagi. Saya mulanya terkejut, bagaimana caranya? Rupanya datang di Pelaju sana di kasi setem. Orang kita langsung mencari saya, ke rumah saya. Sebab itu, kalau negara satu sama satu dalam bahaya segala macam, bukan? Ya dak? Halang-halang.

“Apa macam? Bagaimana caranya surat ini?” Tengok-tengok setem Pelaju. “Wah! Ini orang kapal, ini.”
Yang dari Mekah orang Muar. Zaman konfrontasi juga.
Dikirim surat, “Saya telah berada di Mekah.”
Memang dia berjanji dulu mahu bawa saya ke Mekah. Dia mahu jual kebunnya, katanya di Muar sana. “Satu bulan Bapak ditunggu tak juga datang. Kami sudah berangkat.”

Dari Mekah dikirim surat sama saya. Panggilan haji buat saya belum ada barangkali, ya dak?


* * *

Peliharalah. Pupuklah apa yang telah diperdapat dari kami.
Pelajarilah. Bandingkanlah. Pergunakanlah. Kalau sekiranya akan menghancurkan diri sendiri, tidak membaikkan kepada badan diri sendiri, atau menyesatkan perjalanan diri sendiri, tinggalkan! Jangan dipakai! Buat apa gunanya, kalau kita ke neraka akan dibawanya?

Tetapi, kalau rasanya terbukti, bukan? Apa… macam yang saya katakan ini, lanjutkanlah. Pupuklah! Pakailah! Pergunakanlah terutama untuk kebaikan sesama manusia atau baik dan membaikkan.
Dan jangan hendaknya dengan adanya apa yang telah ada pada diri masing-masing, bukan? Hendak menjadi satu kemegahan?

Atau satu pertunjukan membesarkan diri, menyombongkan kepada orang luar. Janganlah sekali-kali sampai begitu!
Hendaknya, bagi orang luar, “Apa itu?”
Ini terahsia baginya, hendaknya.
Difikirkan, bagaimana di anu? Oh, nanti takut dihentam sama bomoh? Itu, asal selama tak lupa padanya, dia sendiri saja menangkis itu. Jangan bawa kepada fikiran zahir, nanti ditunjukkannya.

“Cuba, tunjukkan siapa yang bikin?”
“Tu, sana!” katanya.
Kita turut dia, akan menjadi clash. Itu tidak baik
.
Ya, kita dengan rahsia ini, kalau kita sudah tak apa-apa, apa lagi? Biar orang serang siang malam! Di dapur, di tungku, di segala macam dengan limau purutnya. Kalau di Indonesia sana, dengan apa namanya otak anu... ada juga gas di sana, bukan? Mengerjakan segala, dibikin dengan jarum menyusuk. Berbuat, bikinlah.

Kita dengan apa yang ada pada kita. Walaupun dia tak tidur siang malam, bukan? Mahu hentam kita, katanya, mahu mencuba, kita duduk dengan benda kita. Time tidur, kita tidur. Time makan, kita makan. Time berjalan, kita berjalan. Apa yang hendak kita marah sama orang itu walaupun kita tahu, umpamanya. Tidak kena mengena sama kita. Paling, ada dia akan kurus berjaga-jaga, tidak?

Senang kita;  jalan terus. Jangan diladeni (dilayan) cara orang itu.


* * *

Sampai bisa berdiri sendiri dan membawakan sendiri.
Mendatangkan hasil pada badan diri sendiri hendaknya; kemajuan, kebaikan, peningkatan dan segala-galanya, sebab saya tak boleh lama di sini. Tak bisa lama dan tak boleh lama. Barangkali hari Khamis pagi kami berangkat, mungkin ke tempat lain pula.

Walaupun visa untuk masuk Malaysia ini saya dapat umpamanya dua bulan, bukan? Ya dak? Tak boleh lama begitu. Bukan oleh negara, oleh kerajaan tak boleh lama. Sebab banyak yang lain yang lain akan kami jalani. Mana yang kabur-kabur kami bikin terang.

Yang buta akan dibikin melek (celik) supaya matanya nyalang (terang). Dan sebelum masuk puasa juga, kami telah kembali hendaknya ke Indonesia, sebab kami ingin menjalankan ibadah puasa, bukan? Di antara lingkungan keluarga sendiri. Sebab kami jarang di rumah… dalam perjalanan terus. Ini...

Tetapi, saya serahkan semuanya pada Tuhan: keluarga saya yang tinggal, anak saya, sekolahnya dan segala macam.

Ada dari imigrasi di sini? Tak ada? Belum datang? Di imigrasi Penang, immigration. Oh… kerja dia. Ya, saya mahu tanya juga sendiri. Di Kedutaan Indonesia di Singapura saya dapat khabar di mana saya berada harus melapur. Kalau tidak katanya dalam tempoh lima hari saya boleh didenda. Katanya sepuluh ribu.


* * *

Saya tadinya mengatakan jangan sangkut-pautkan ilmu pengetahuan kita yang berdasarkan Dua Kalimah Syahadah ini dengan agama. Ini ilmu, ilmu pengetahuan di bidang metafizika secara bahasa asingnya, di bidang keghaiban, di bidang kebatinan, di bidang kerohanian. Daya-daya power benda tenaga-tenaga ini sekarang yang kita pergunakan, yang kami berikan sampai bangun sendiri, sampai bisa bergerak sendiri pula, kami bimbing, kami pimpin, kami tunjukkan jalan untuk pegangan; hidup yang akan dipakai, mati yang akan ditumpang. Ilmu pengetahuan!

Jangan nanti ertinya, jangan pula tangkapan kami membawa agama baru atau kami pengacau atau segala-galanya. Jadi, ini. Jangan hendaknya sampai terjadi yang tak diinginkan.

Dan berilah contoh yang baik pula kepada orang luar, akan kebenaran kita dengan benda apa yang ada pada kita ini. Dan masing-masing hendaknya, sebagai sifat yang terahsia pengetahuan tadi, bukan? Hendaknya kita pandai pula membawakan rahsia yang terahsia pula bagi badan diri kita masing-masing.

Hanya kebolehannya yang kita berikan kepada orang-orang yang membutuhkannya (memerlukannya).


* * *

Apa… di lain waktu, umpamanya macam tadi malamlah;
sengaja betul dinantikan kami, kami tak datang. Baru balik kami sampai. Padahal kami sendiri ingin pula lekas sampai. Tetapi, ini ketentuan dari Tuhan, tadi. Mungkin tadi kami dalam perjalanan jauh. Pagi-pagi dari Singapura dan segala macam, bukan? Terus kami datang. Kebetulan saudara-saudara sudah di sini, mungkin terus kita begini, kasi ceramah segala macam; keletihan kami, kelesuan kami, dan segala macam tadinya.

Ini ketentuan dari Tuhan. “Baliklah,” kata-Nya.

Orang pada pulang, kami sampai. Cubalah.
Ini ketentuan-ketentuan tadi yang tak dapat manusia tadi satu juga mengetahuinya. Atau kami juga tidak memikirkan apa yang akan terjadi sebab kami bukan tukang tenung! Bukan!

Kami kembali saja kepada ilmu pengetahuan. Kita jalan terus. Di belok
bukan, jalan? Sebab dalam fikiran, kita mendongkol (geram). Sampai tujuh puluh, lapan puluh batu terhalang perjalanan membelok ke tempat yang lain. Padahal secara zahir sudah dikirim surat;

“Tunggu kedatangan kami.” Mulakan satu sana. Jalan dalam lagi. Apa kenyataannya? Begitu payah kita berjalan di sana. Tanya sana, tanya sini, bukan? Kampung kecil yang di tunjuk tempat di mana dia berada, sebab bendera Dua Kalimah Syahadah?

Ertinya, ilmu pengetahuan ini sudah berkembang pula di sana, bukan? Dia ingin supaya kami datang. Orang di sana ingin pula berjumpa dengan kami. Setelah sampai, apa yang terjadi?

“Pagi tadi dia berangkat ke Singapura,” katanya.
Kalau kami tahu tadinya, tentu tak akan makan waktu dan sebagainya. Ya dak? Padahal telah dikirim surat; tunggu antara tanggal satu sampai empat, kami datang. Begitu payah sampai, baru di dalam itu kami dapat kenal sebuah kampung yang khusus orang Sikh (Benggali) saja, Kampung Sikh, katanya.

“Ini kampung apa?”
“Kampung Sikh,” katanya. “Kami semua orang Sikh. Di sini tak ada orang lain. Tak ada orang Cina. Tak ada orang melayu. Semua orang Benggali. Jangan Bapak jalan ke sini, kalau mahu ke Parit (Perak). Ini orang kampung banyak jahat. Kalau jadi rosak apa-apa, nanti tak ada yang tolong. Lebih baik Bapak kembali saja.”

Dibalik lagi. Secara zahir kita mendongkol (geram). Berapa habis makan minyak dan segala-galanya? Jalan lagi. Jalan lagi. Jalan lagi. Sudah sampai, ditanya. Rupanya dia juga dikenal orang sana, bukan?

“Tadi pagi Pak, dia berangkat ke Singapura.”
Cuba! Kita harus kembali lagi.

“Boleh terus dak, jalan sini sampai Kuala Kangsar?”
“Tidak!” katanya. “Bapak harus kembali lagi tiga puluh, empat puluh batu lagi,” katanya. “Nanti jumpa Balai Polis bergerak. Nanti minta pas sama dia.”

Kita jalan. Belakang dicari-cari sudah jauh juga jalan, tak nampak balai polis yang bergerak. Tak ada nampak. Diam saja, tak ada bergerak, ya dak?

Kata kawan yang satu, “Ya, bukankah kita sudah bergerak ini?”
“Ya, betul juga.”
Terus jalan, rupanya ketemu juga.
“Tengok! Ada Balai Polis!”
Tengok kiri, tak ada bergerak. Rupanya, yang bergerak di sebelah kanan.
“Sini!” katanya. Kami datang. “Mahu ke mana? Dari mana?”
“Dari Singapura.”
“Berapa orang?”
Dikasi surat. Jalan. Rupanya, daerah Sungai Siput situ ada agak berbahaya sedikit barangkali. Lepas dari itu, ada polis lagi itu minta surat. Kami boleh jalan.

Jadi, kami ingin pula sebenarnya, secara zahir lebih cepat sampai, tetapi saya tak mahu makan di jalan. Kenapa tak makan?
Saya mabuk! Minum susu saja. Rasa nak muntah, tapi tak mahu keluar. Diikat sama tuala kecil. Badan sihat. Tak apa-apa. Sampai polis yang lain apa-apa juga.

“Jalan!”

Tetapi saya kelakar sama ini (Kapten Jamaludin, Abang Kamaruddin Amin, dan Naharudin dari Singapura). Tahu tak apa yang dilihat pici haji (ketayap putih) ini? Jadi orang haji ini dilihatnya. Pici haji ini boleh dipercayai saja.

Itu ketentuan. Ketentuan ini yang tak dapat kita ketahui lebih dahulu. Jadi, kan banyak itu? Cuba telek dulu? Cuba tengok dulu? Sama saya, nggak ada itu kita jadi tukang tenung apa-apa. Itu juga, tak boleh sebenarnya. Kembali kepada jalan-Nya. Dia yang menentukan segala-galanya; Yang Maha Kuasa tadi. Dengan alhamdulillah bukan? Ertinya kami sampai.

“Tiit! Tiit! Tiit!” Melompat ini (Haji Abdul Rahman Ibrahim) keluar.
“Ah! Alamak!”
Sekejap ini, orang-orang pada balik (orang-orang mula bersurai).
“Apalah…” kata kami.
Kami ingin lekas tidur.
“Apa? Ah, Tidak.”
Sampai pukul empat pagi pula.
Yang berguling, berguling juga sudah. Saya juga berguling.
Sambil berguling, cakap juga. Ini ketentuan-ketentuan dari Tuhan tadi.


* * *

Mudah-mudahan dapatlah difahami hendaknya. Ertinya, bertambah pengertian lagi; lebih meluas. Dan adalah hendaknya kemampuan untuk dapat bergerak sendiri. Tetapi macam saya katakan tadi suatu tempat; orang yang belum mengenal ilmu pengetahuan kita ini, janganlah diadakan merupakan demonstration (demonstrasi) atau segala macam, bukan?

Cara pengubatan, ingat saja. Kita tenang diri sendiri tadi. Tak perlu terus kita buka. Itu sebab tempoh-tempoh terus gerak ini sudah kontak, bukan? Sama si sakit? Dia sendiri meronta nanti.

“Aku takut melihat menengoknya,” katanya.
Ingat kalau orang mengerti. Orang yang tak mengerti?
“Barangkali, jin dia barangkali! Takut si anu… anak saya melihat bomoh itu.”
Kan sudah salah pula anggapan, tidak?

Kita tenang. Itulah. Damaikanlah diri. Tenangkan kembali, baru kita mulai dengan tenaga ghaib, dengan yang ghaib yang berdasarkan Dua Kalimah Syahadah tadi. Jadi orang tak tengok kita menari-nari tangan tu. Ini saja (gelas air). Cuba terus minumkan.

Kita kembali. Ambil ke perasaan kita tadi. Tengok dia sekejap.
Habis itu kita boleh tanya kalau sudah lepas perasaan kita.
“Bagaimana? Tak apa-apa lagi? Syukurlah.”
Tak perlu ‘Asyhadu allaailaha il-Allah.’ Tak perlu. Ini menjaga supaya bagi mereka yang belum melihat, belum mengetahui jalannya pengetahuan kita ini, salahnya nanti dalam anggapan atau dalam pandangan.

“Apa itu ilmu menari-nari?” katanya.
Padahal mereka itu belum dapat merasai, mengetahui bukan?
Yang bahawa segala gerak ini ertinya bukan kita berbuat, bukan?
Diri sendiri berdiri dengan sendirinya. Ini pun pada ilmu kita. Ilmu diri ini bergerak dengan sendirinya. Bukan saya ini sengajakan macam Buddha (kedua telapak tangan bertemu di tengah-tengah dada) segala macam begini, begini, ya dak? Mengalami sendiri.
Dengan sendiri.

Dengan saya katakan dalam perjalanan saya, bukan? Kalau Nabi Musa dengan pertunjuk Tuhan, dalam surat al-Kahfi dari ayat 58 apa sampai 63, kira-kira begitu kan? Menyuruh mencari seorang hamba Allah, untuk belajar ilmu pengetahuan, yang tempatnya, katanya di pertemuan permukaan dua laut. Bukankah ada itu dalam al-Quran surat al-Kahfi?

Maka saya dapat mengatakan bahawa aku telah menemuinya pula di pertemuan kiri dan kanan. Ini kata saya, dipertemuan kiri dan kanan, dan saya menamakan diri saya Si Sepuluh; lima di kiri, lima di kanan dengan perjalanan saya tadinya, bukan? Ya dak?
Menghujamkan lutut yang dua, menyusun jari yang sepuluh,
menunduk kepala yang satu, memohon ampun kepada Tuhan.
“Astagh Firullaah al-‘Adzim, Astagh Firullaah al-‘Adzim,
Astagh Firullaah al-‘Adzim.”
Menghasilkan dan mendatangkan pula. Saya adakan pengakuan untuk mendapat pengakuan.

* * *

Ada juga seorang dari anak buah kami, tetapi apa dia? Walaupun dalam pengubatan, diminta lima puluh Ringgit segala macam, tetapi buktinya apa dia? Dia melarat juga hidup, sebab tidak berkat!
Tidak halal.

Apalah namanya, sebab kecoh dalam fikiran tadi?
Ertinya dengan kecoh, pengetahuan tadi, dengan benda kita ini, yang punya daya kesanggupan, daya tarik luar biasa, dia pergunakannya. Batu-batu cincin dibeli itu dengan pengetahuan kita. Diisinya. Disuruh pegang, nanti bergerak dengan sendiri pula. Yang susahnya lagi, disuruh baca (lafaz) Dua Kalimah Syahadah. Itu jual-belinya. Itu.

“Bagaimana?”
“Bagus,” katanya. “Bergerak itu.”
“Itu seratus Ringgit.”
Padahalnya kalau di Indonesia, harganya lima Rupiah atau lima puluh Rupiah. Tetapi orang itu sudah mahu percaya saja, sebab memang bukti. Apalagi bagi seorang Islam dengan dua Kalimah Syahadah, bukan?

Tak salah itu! Tetapi jalan pemikirannya tadi yang salah; mahu kaya, mahu menarik keuntungan dengan itu. Itu kita tidak membenarkan itu. Itulah, untuk membaikkan saya kata; baik dan membaikkan. Ini membawa orang ke jalan yang benar, itu ilmu akal.

Telah ada ini benda boleh pakai ke sana ke sini, tetapi apa pula, bukan? Saya juga tidak tahu bagaimana orang itu menipu saya atau diambilnya.

“Ada bahagianmu, dapat,” saya bilang. “Terimalah.”

Kalau tak ada, jadi, sudah ngapain? Hilang juga dengan sendirinya. Dengan sekejap saja Tuhan tak mengizinkan. Bukan saya jual mahal. Ada juga yang meminta. Dia seorang bomoh, bukan? Orang dari Indonesia juga. Sampai sekarang juga masih bermukim di Malaysia ini. Dengan tadinya dengan seluar hitam, baju hitam, tali hitam di tangan, duduk di atas kulit harimau, dengan bakar kemenyan di tangan segala macam. Jual ubat. Bawa telur, tiap-tiap orang. Satu hari, satu keranjang dia dapat telur. Itu yang terang itu, tiap-tiap orang bawa telur. Belum lagi jampi-jampi, itu tiga puluh Ringgit tiga puluh sen, lima puluh Ringgit tujuh puluh lima sen segala macam itu. Dia pakai jin Islam. Ada itu di Indonesia disuruh-suruh segala macam. Jumpa sama saya dengan air mata.

“Mahu berapa wang? Mas mahu berapa?” katanya.
“Berikanlah pada saya.”
Jawab saya, “Apa yang hendak saya berikan?”
“Kenapa si anu si anu itu engkau berikan? Bukan orang kita lagi? Bukan orang awak (orang Minang)?” katanya.
“Ini benda bukan kepunyaan saya. Saya cuma mengalirkan. Yang ada rezekinya, dia mendapat. Tetapi macam engkau ini, engkau cukup pintar,” saya bilang.

“Dan juga saya tak dapat menjual ini. Tak dapat. Mahu marah, marahlah,” saya bilang, di sebuah hotel di Johor… diturut saya.

Tapi, saya ingin juga mahu jumpainya. Dia ada di Kuala Lumpur sekarang. Tahun dulu, dia ke Mekah khabarnya. Dan, cerita di Mekah, dari orang yang sama-sama dengannya, orang Hulu Langat, saya dapat khabar.

“Habis,” katanya. “Tak mapan (menjadi) ilmunya di sini,” katanya. Waktu tawaf di sana terbalik dia.

“Tidak betul, ilmu saya ini.” Tiap-tiap dia ke muka (hadapan), tertolak juga ke belakang, sedangkan orang lain yang telah mempunyai sakti-saktian apa-apa dengan Lillahi Rabbil ‘Aalamin, jalan terus saja. Belakang (kemudian) dia buang semuanya itu. Baru dia terus.
Sebab itu saya bilang, saya ingin jumpa dia di Kuala Lumpur.

“Apa khabar bung?” saya mahu tanya.
Belum berapa lama saja di sini, bukan? Kalau saya tak salah, tahun 60, 61 di Singapura saja. Dia bergerak saja, dan segala macam. Di Kuala Lumpur dia mencari duit, bukan dak? Sudah bisa mempunyai kereta, dia. Kali yang kedua saya datang lagi, sudah boleh mempunyai kereta dua, tiga, empat. Berdagang lagi untuk dikirim ke Indonesia.

Tetapi, tiap-tiap satu bandar yang didatangi, tak boleh dia masuk dua kali. Orang sudah tahu, bukan? Mungkin berbahaya buat sendiri. Tetapi backing-nya di sini sangat kuat oleh kerajaan, sampai waktu konfrontasi tak apa-apa dia. Dia tak pulang. Ada di sini.

Bahkan, saya waktu di Kuala Lumpur, dari ketua UMNO Bahagian Pemuda, “Bapak kalau mahu tinggal di sini, kami menjamin. Siapa saja jangan mengganggu Bapak. Jikalau kalau mahu pulang, carilah jalan sendiri.”

Sudah kontak dia pada kita, padahal dia belum mengambil pengetahuan kita. Cuma bicara-bicara macam ini.

“Kalau mahu tetap tinggal di sini.”
Saya bilang, “Walau bagaimanapun, saya harus pulang.”
“Kalau Bapak tetap mahu pulang, carilah jalan sendiri. Perhubungan seluruh Malaya ini tak ada.”

Memang itu rencana saya. Terus minta visa di Kedutaan Siam di Kuala Lumpur. Itulah kami sampai di Dungun, di Terangganu itu sepekannya sampai orang tak belanja. Sepekannya berkumpul waktu itu. Kami sambil mencari duit sama si Nasir dulu; jual ubat segala macam di kereta saja. Semua sekali pada datang melihat keanehannya pengetahuan ini; gerak-mengerakkan ini.

Sampai di Kelantan. Sampai di Golok. Di Golok hanya semalam saja. Asal keluar saja dibatasnya, bukan? Jambatan saja, antaranya (border).

Dari Golok, baru saja kami terus ke Narathiwat.

* * *

Sehingga kita jumpa lagi, dapat saya hendaknya kesan-kesan yang menggembirakan. Bukan ertinya lebih dulu menggembirakan saya, menggembirakan pada perjalanan diri sendiri hendaknya. Ertinya ada sampai dapat dipergunakan, pakai ilmu pengetahuan ini, yang mana telah diterima dari kami ini, kan? Untuk garis-garis yang telah kami tunjukkan tadi, ertinya baik-membaikkan. Dan renungkanlah. Merenunglah ke dalam. Berfirasat mengenai benda kita ini.

“Dia,” kataku, “dan “keluar antara engkau dengan saya pula. Ya dak?”

Dan jangan berbuat, berbuat atau berlaku atau membawa gerakan yang tidak menentu, yang mungkin dianggap orang tak benar. Dan jangan pula menyebabkan dengan gerak-geri kita ini yang orang belum tahu, yang tak mengerti, sampai menyebabkan orang itu berdosa oleh kerananya juga.

“Apa itu macam? Sembahyang itu macam?” Segala macam, ya dak? Orang tak mengerti, kan berdosa juga lantaran dia nggak (tidak) tahu?

Jadi, kita cinta kepada perdamaian. Jangan pula dengan ini kita putus kasih sayang kita antara tetangga sampai bermusuhan, ya dak? Dan buktikanlah akan kebenaran tadi, pada masyarakat di luar dari alam kita sendiri, dengan perbuatan, bukan dengan percakapan.

Kalau dengan percakapan sudah banyak orang bijak sudah; pandai bicara. Dia tahu ini itu semua, tetapi kenyataan tidak mempunyai yang boleh diketengahkan. Hanya tahu.

Dan adakanlah senantiasa pengakuan untuk mendapat pengakuan. Renungkanlah; siapa yang mengadakan pengakuan? Kepada siapa pengakuan diadakan? Dan dari siapa pengakuan diperdapat? Kalau umpamanya saya sebagai Bapak, sebagai guru, buat mengadakan pengakuan buat saya, itu salah! Tak betul!

Itulah, renungkanlah saya bilang: Siapa yang mengadakan pengakuan? Kepada siapa pengakuan diadakan? Dan dari siapa pengakuan diperdapat? Sebab itu satu di antara hikmah yang terkandung dalam Dua Kalimah Syahadah tadi. Kesaksian, bukan? Dan pengakuan.

Adakanlah pengakuan untuk mendapat pengakuan. Kepada siapa pengakuan diadakan? Dan dari siapa pengakuan diperdapat?
Renungkanlah. Renungkan. Renungkan. Renungkan.

Perjalanan kami ini mengadakan pengakuan, untuk mendapat pengakuan. Kami mengadakan pengakuan, untuk mendapat pengakuan. Kami adakan pengakuan terhadap Tuhan yang kami sembah, kepada Rasul junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w., dengan melafazkan Dua Kalimah Syahadah tadi.

Kesaksian.
Pengakuan.

Dan, kami tidak mengharapkan pengakuan dari Tuhan datang. “Oh Jibrail akan disuruh pula mendatangi saya. Memang telah diakui.” Tidak!

Itu yang saya bilang; dari siapa pengakuan itu diperdapat? Bagi kita sebagai manusia biasa, kan hanya tanda-tanda? Ibarat kita melihat ke matahari sudah begitu condong, tanda-tanda akan terbenam itu matahari, bukan? Ibaratnya kita mengetahui sepintas lalu, betulkah ada Tuhan itu. Kita keluar dari rumah ini, kita tengok segala-galanya, sampai dapat kita meresapkan akan kebesaran Tuhan tadi, yang tak segala-galanya yang nampak pada kita, yang tak boleh manusia membuatnya.

Di waktu sunyi sepi kita keluar, kita perhatikan alam sekeliling, sampai automatis hendaknya terkeluar ucapan dari mulut kita, “Allahu-Akbar! Memang Tuhan itu Maha Besar!”

Sekarang baru pula tanda-tanda, akan adanya Tuhan tadi kita perdapat. Betul tak? Itu tanda-tanda.

Jadi, saya tegaskan lagi, adakanlah pengakuan untuk mendapat pengakuan. Siapa yang mengadakan pengakuan? Kepada siapa pengakuan diadakan? Dan dari siapa pengakuan diperolehi, diperdapat?

Cuba renungkan. Renungkan. Renungkan. Insya-Allah.
Mudah-mudahan dapat difahami, kepada yang kami tuju hendaknya, dalam mencari kebenaran, dan demi kebenaran ini.
Memang kebanyakan, tempoh-tempoh kami bicara secara bayangan, bukan? Ya tak?

“Secara sindiran, dan segala macam itu kebiasaan kami,” katanya.
Itu, tanggapan kita, kecerdasan kita menangkap. Sebab, yang dikatakan ilmu yang mendalam ini macam itu. Boleh tanyalah sama ahli. Tetapi, kalau ini air mahu disuapin, itu budak kecil sudah boleh. Bukan berilmu namanya lagi.

“Ini nasi. Makan!”
Kenyang perut, ya dak?
Tetapi tahukah, nasi sebelum jadi nasi, dia padi tadi. Ditumbuk pula baru jadi beras. Tahukah tadi, sebelum padi apa dia? Ini yang kita fikir.

Tahukah kita tadi, siapa kita sebelum kita ini? Siapa kita, sebelum ada ini? Bagaimana kita dijadikan? Bagaimana kita, bagaimana keadaan kita? Di mana kita? Ini yang hendak dikaji.

Renungkan. Renungkan. Renungkan. Renungkanlah.


* * *

Dan kiranya, begitu sudah cukup saya rasanya, bukan?
Penerangan-penerangan, penjelasan dan segala-galanya?
“Bila engkau melupakan Aku, Aku akan melupakan engkau pula.”

Dan kira cukuplah sampai di sini dulu, bukan? Dan kalau Tuhan mengizinkan, mungkin berjumpa pula kita. Dan kalau ada kesempatan atau apa, bukan? Tidak sulit agak sulit sedikit kerna ini garis umum namanya, kan ya dak? Yang kami sampaikan ini. Mana yang ada musykil sikit-sikit itu apa umpamanya, datang siang hari satu sama satu.

Kan saya katakan, renungkanlah. Renungkanlah. Renungkanlah. Adakanlah pengakuan untuk mendapat pengakuan: Siapa yang mengadakan pengakuan? Kepada siapa pengakuan diadakan? Dari siapa pengakuan diperdapat? Itu kan pelik-pelik, sulit semuanya?

Renungkan. Renungkan. Renungkan.
Macam kami bilang; mudah-mudahan sampai kepada yang dituju, kepada yang dimaksud. Insya-Allah.

Cukuplah kita di sini dulu, ya dak? Mudah-mudahan membawa kesan hendaknya, kesan yang menggembirakan, kesan yang mengisi jiwa masing-masing, akan mengisi batin masing-masing, akan mengisi rohani kita masing-masing. Dan ikut kelancaran jalannya ilmu pengetahuan kita ini.

Kami sudahi dengan Assalamualaikum waRahmatullahi Wabarakatuh.
Selesai Februari 1978



OMQ TUDM Tanah Merah, Jitra, Kedah

.

No comments:

Post a Comment