🌼 Kuliah 13 🌼
Johor Bahru
Awal 1975
Saya nggak ada bahan, atau
persiapan, atau persediaan terlebih dahulu apa yang akan saya cakap, apa yang
akan saya sampaikan, apa-apa pokok pangkalnya dari mana saya mahu mulai pembicaraan
saya ini. Akan tetapi, sungguhpun begitu dan sudah menjadi kebiasaan pula bagi
diri saya, bagi kita bersama yang telah menerima aliran dari kami, atau yang
telah bersama-sama mengamalkan ilmu pengetahuan
kami ini, cuma sedikitnya ini.
Kalau kita berkumpul, apalagi
sekali-sekala perjumpaan kita ini langsung dengan kami, ya… lain tidak pokoknya
yang kami bicarakan tentu ya, berkenaan dengan ilmu pengetahuan kita ini juga.
Memang berulangkali saya ke
mari, dan di mana-mana anak-anak didik kami berada, terutama yang ada membikin
hubungan pada kami, kami senantiasa mendatanginya, melihatnya, menyiasatinya, memperhatikan keadaanya lahir dan batin.
Tempoh-tempoh ya, kalau sebagai orang
bayangan; orang batin, kami hanya dengan bayangan pula mencakapkan.
Tempoh-tempoh ya, secara zahir. Ya, pernah kami tempoh-tempoh bertindak keras.
Keras kata kami tapi untuk memperbaiki keadaan yang tidak baik atau yang kurang
baik.
Dan tak kurang pula pengalaman saya ertinya
di tempat-tempat lain di sini, di Batu Pahat atau di Kuala Lumpur, di Banting,
di Penang, di Kedah, ya, bermacam-macam persoalan-persoalan, bermacam-macam yang telah diperbuat dan
dilakukan, melalui dengan perantaraan ilmu pengetahuan kita ini.
Ada yang berjaya ada yang tidak berjaya.
Ada yang salah membawakan dan ada pula yang benar. Akan tetapi saya masih tidak
puas, atau tetap masih berkesimpulan masih banyak di antara kita, walaupun
telah bertahun-tahun menjadi pengikut saya, atau mengamalkan pengetahuan saya
ini, belum dapat memahami, atau belum dapat,atau sampai dapat mengerti betul
akan hal-ehwalnya pengetahuan kita ini, akan caranya.
Saya mengembara ke sini, mendatangi,
menemui. Oleh kerana, ya… bagaimana saya dapat mengatakannya?
Atau bolehlah saya katakan
tanggapan-tanggapan pengertian tadi, dan kebanyakan masih lebih dititik-beratkan
kepada materi: kepada yang ada atau kepada kenyataan daripada yang di balik kenyataan.
Padahal yang saya berikan, yang saya
ajarkan ilmu pengetahuan yang beradanya
di sebalik kenyataan; yang tidak ada tetapi ada, yang mempunyai daya-daya
seribu daya, daya ghaib yang tak dapat kita lihat tetapi sama-sama kita
merasakannya.
Dan ya, sebagaimana… saya buka rahsia yang
sedikit. Di Pulau Pinang baru-baru ini. Kedatangan saya pada tiap-tiap kali;
kedatangan saya ke mari, atau kita berhadapan satu sama lain, atau
bersama-sama, saya datang secara zahir batin. Saya membawa oleh-oleh, tetapi
tak nyata, tak tampak – saya berikan; saya isi dan saya tinggalkan.
Saya membawa untuk orang-orang di Malaysia
ini diperbuat dan melakukan sesuatu untuk sesuatu. Tetapi yang saya bawa yang
tak nyata, dan saya berikan melalui langsung pada badan diri sendiri masing-masing,
dan tak kurang pula banyaknya yang saya tinggalkan saya tinggalkan begitu…
begitu… begitu. Ertinya kalau bagi orang yang cerdas, bagi orang yang dapat memahami,
walaupun saya tidak ada, dapat dia menampung segala-galanya untuk kelanjutan
untuk tambahnya ilmu pengetahuan ini.
Ingat! Pengetahuan kita ini, ertinya perjalanan kita
ini dalam pengetahuan kita ini, mengadakan yang tidak ada; dari tidak ada kita
menuju kepada ada, sampai dia ada, dan adalah dia, dan begitulah adanya dan keadaannya.
Tak ada ubat tadinya, tidak?
Orang sakit; melalui gerak-geri tangan kita
ini sampai ada dia ubatnya walaupun air sejuk kita berikan, walaupun gerak-geri
tangan kita yang berbuat segala macam.
Akan tetapi tak kurang pula banyaknya di
antara kita terlampau dengan pengetahuan ini, terlampau memikirkan akan diri
sendiri. Sebab dalam hal ini, tidak. Kalau kita dapat memahami hakikat dari pengetahuan
ini yang sebenarnya, kita adalah orang dalam: diri yang telah dapat bebas
memancar melalui badan diri kita, terutama jari-jari kita, hujung kuku kita
yang dapat kita merasakan kalau telah memancar seluruh badan diri kita.
Kalau dapat kita memahami itu maka, yah…
tak perlu rasanya kita memikirkan akan keuntungan diri kita sendiri, sebab
dengan jalan, dengan ingat kepadanya,
dengan menurut jalannya saja kita telah melakukan sesuatu untuk sesuatu; yang
diperbuat atau melakukan tugas sebagai seorang ‘hamba Allah,’ yang padanya ada jalan
yang akan ditempuhinya, dengan tidak ada untuk dapat tergelincir, atau keluar dari batas-batas
jalan kehidupan yang dikehendaki dan diredhai oleh Tuhan.
Bukan saya melarang untuk memikirkan
keadaan badan diri kita masing-masing. Tidak! Ertinya dengan ilmu pengetahuan
kita ini kita ingat kepadanya, kita turutkan dia berbuat sekehendaknya, dengan sendirinya dia berbuat.
Akan tetapi, untuk diri kita sendiri, ada
pula yang akan memikirkan, yang ghaib-ghaib pula, terutama Tuhan. Dia akan menyampaikan.
Dia yang akan Menyuruh, serta apa-apa, alat-alat- Nya, malaikat-malaikat-Nya segala macamnya,
untuk mendampingi kita, mendatangkan rezeki pada kita, dan lain sebagainya.
Jadi saya tekankan lagi, tiap-tiap
kedatangan saya ke sini, tiap-tiap perjumpaan kita disedari atau tidak
disedari, diketahui atau tidak diketahui, dirasakan atau tak dapat dirasakan,
bahawa selalunya saya membawa barang yang tidak ada untuk kalian jadikan
sepeninggalan saya sampai menjadi ada, sampai menjadi kenyataan pada orang ramai
bagi di luar.
Kebanyakan kita, ertinya masih memikirkan
juga barang yang telah ada ini. Dia telah ada ikutilah jalannya, dia mengetahui
akan segala sesuatunya. Macam saya katakan tadi;
kalau salah pengertian, salah tanggapan kita, dia berbuat dengan sekehendaknya,
jangan-jangan pula tanggapan nanti:
“Apa kalau begitu, dia Tuhan?”
Itu!
Bukan. Ilmu ini Ilmu Tuhan;
Gerak Allah semata-mata.
* * *
Dan satu lagi; ertinya adalah
untuk difahami dan diketahui adalah ilmu pengetahuan ini tak ubahnya semacam
air lautan.
Ertinya, lautan seberapa banyak
timbalah, seberapa banyak berikanlah kepada orang, berapa banyak hantarlah, dia
tak akan kering-kering tak akan habis-habis.
Jadi jangan pula kita takut
umpamanya, kalau umpamanya kita ajarkan orang itu, kan nanti habis sama kita.
Tidak!
Kalau kemahuan, pengetahuan ini
semakin banyak kita berikan, semakin banyak pula dia datang. Tak usahlah
ragu-ragu dalam hal ini. Semakin banyak kita berbuat, semakin banyak, lebih
banyak lagi yang akan kita perdapat.
Jadi, berkehendak ini
memperbanyak pula ertinya. Tak bisa kalau kita telah punya, hanya kita fikirkan
buat dengan… dalam pemikiran saja kita menari-nari tangan.
“Apa ini?”
Kita tak mengerti. Tanya
sendiri, tunggu jawab sendiri. Hanya dengan praktiknya dengan berbuat, kita…
baru kita boleh dan dapat mengetahui akan dia yang sebenarnya
.
* * *
Jadi, kiranya, dapat kiranya, dapat
difahami apa-apa yang telahsaya bayangkan tadi, apa-apa yang telah saya
sampaikan, bahawa ilmu pengetahuan kita ini, ilmu ghaib.
Macam mula-mula berkenalan
dengan kami, dengan melafazkan Dua Kalimah Syahadah berulang-ulang tiga kali.
Ertinya, perjalanan kita ini sebetulnya perjalanan Dua Kalimah Syahadah, yang
sebagai pernah kami sampaikan dengan tunjuk ajaran kamiperdapat pula
Ertinya pada pokok asal
mulanya dulu;
Muhammad melafazkan kalimat ‘Asyhadu allaailaha il-Allah’
di alam belum ada yang ada…
ada… ada ini. Yang ada hanya masa itu masa dua, ibarat pinang di belah dua:
saudara kembar bentuk serupa tetapi masing-masing dengan rahsia sendiri dan
terahsia.
Telah dibuka oleh yang satu
rahsianya, maka yang satu tadi baru mengadakan pengakuan dengan ‘Asyhadu allaailaha il-Allah;
naik saksi aku bahawa sesungguhnya tiada Tuhan
yang lain disembah melainkan Allah.’
“Dan oleh kerana engkau telah
mengakui Aku,” kata-Nya
“Aku Akui pula engkau “Muhammad-ar Rasuulullah: engkau sebagai Rasul.”
Jadi, maka dipertemukan Dua
kalimah Syahadah tadi… jadi Dua Kalimah
Syahadah… Kalimah Tauhid
‘Asyhadu allaailaha
il- Allah; Wa-asyhadu anna Muhammad-ar Rasuulullah.’
Untuk pelajaran, yang dapat
kita tarik bagi kita, bahawa di dalam Dua Kalimah Syahadah ini terletak erti
pengakuan, pangkat dan martabat.
Muhammad meng-ada-kan
pengakuan kepada Tuhan
dan
Tuhan Memberi dia pangkat; mengakui
dia. Diakuinya sebagai Rasul-Nya, utusan-Nya dan diberinya pangkat dan darjat
yang lebih tinggi di Sisi-Nya lagi.
Jadi, kita dengan Dua Kalimah Syahadah ini pula; dengan kelanjutannya,
lahirnya Muhammad ke dunia, bukan? Dengan perantara yang ghaib, iaitu
malaikat-malaikat, yang menyampaikan wahyu dan segala macamnya, antara dari Yang Maha Ghaib kepada yang
nyata, Muhammad.
Jadi, perjalanan… perjalanan Dua Kalimah
Syahadah yang dengan perantaraan yang ghaib-ghaib, kalau secara kecilnya antara
diri kita dan badan kita, antara yang di luar dengan yang di dalam.
Kalau contoh keluarnya
perjalanan Nabi Allah Khidir dengan Nabi Allah Musa (Surah al-Kahfi Ayat 60-82); berdua pula sejalan, seiring
berjalan. Cuma cara fizikalnya, kenyataanya, bukan?
Di surat al-Kahfi dinyatakan disuruh Nabi Musa mencari Nabi Khidir
untuk belajar ilmu pengetahuan, sedangkan tatkala itu pada masa itu Nabi Musa
sudah banyak beroleh mukjizat-mukjizat dari Tuhan. Tetapi toh dia, Tuhan
menyatakan belum cukup, masih kekurangan juga.
“Pergi belajar! Cari seorang
hamba-Ku yang letaknya, duduknya di pertemuan dua lautan, muka dua lautan.”
Di situlah beliau itu duduk
dan cari, jumpalah dia… belajarlah kepadanya. Ya, sudah dia dapat menjumpainya
dengan tanda-tanda, maka apa jawabnya Nabi Khidir tadi?
“Bahawa engkau tak akan sabar
berserta aku,” cara ringkas.
“Dan lagi kalau belajar sama
aku ikut aku berjalan, berjalan berserta aku, apa saja yang engkau lihat aku
buat dalam perjalanan engkau tak boleh bertanya; hanya lihat saja, tetapi
ikutlah aku. Bila nanti kerja kita, perjalanan kita sampai di titik perhentian,
engkau baru boleh bertanya atau boleh bercakap, boleh bicara.”
Ini, kalau kita halus-halusi,
terutama diminta, katanya, sabar.
“Engkau tak akan sabar
berserta aku dan lagi untuk belajar padaku harus ikut aku berjalan, berjalan
berserta aku.” Itu syarat-syaratnya.
Ertinya bagi kita, cuba
halusi pula ini. Gerak ini; antara yang memancar melalui hujung jari kita yang
membawa yang zahir ini, bergerak, tidak? Yang batin tadi; yang rasa … yang
terasa sama kita dengan yang di luar ini?
Cubalah halus-halusi kalau dapat memahami isinya yang kami tuju ini. Yang dapat
di tunjuk ini, cuba rasa!
Tapi ini… maka sebabnya dia bergerak
sendiri. Jadi, kasarnya kalau secara contoh
umpamanya taruhlah yang di luar ini Si Musa; yang membawa berjalan ini Si
Khidir, tidak?
Kalau dapat mahu memahami, mahu mengerti,
habis itu tanyalah kepada ahli tarekat, kepada orang ramai apa-apa, bagaimana sebetulnya
Nabi Allah Khidir ini. Apa memang ada dalam sejarah, dalam hukum agama Islam
nama-namanya disebut apa kelebihannya? Apa pegangannya? Kunci apa ada sama dia?
Rahsia apa dari Tuhan ada padanya? Kenapa dari dulu-dulu orang menyebut-nyebut,
mencari-carinya, ingin berjumpa dengannya dan sebagainya, dan sebagainya, dan
sebagainya?
“Apa hajat orang hendak
mencarinya, menjumpainya, dengan orang cara orang lain?” katanya.
Banyak dibaca di majalah dulu, satu-satu
yang mengatakan rahsianya, kalau jumpa dia, salam dengan dia pegang tangannya tidak
ada tulang apa-apa, tidak katanya macam kapas terasa, pegang katanya itu
tanda-tanda.
Tetapi, kita selama ini banyak terpengaruh oleh
alam nyata. Dia sering datang; mendatangi kita tetapi kita tak ada fikiran kita
ke sana. Tempoh dia macam orang gagah baju putih segala putih, kopiah putih
dari kain belacu (kain mentah, selalu diguna untuk kocek seluar) atau segala
macam, minta sedekah, pandangan macam sudah lain. “Ah! Orang gagah macam ini
minta sedekah pula?”
Padahal dia mencuba kita tetapi nggak ada
fikiran ke sana. Ada pula saya mendapat sejarah; seorang orang tua pada siang hari
bolong (tengah hari) dengan lampu lentera (lantern, pelita berkaca) di tangan, tiap-tiap orang di
jumpainya, dilihat matanya.
Siang hari! Jangankan malam! Dia jalan siang
malam; ada lampu lentera di tangan! Tiap-tiap orang dijumpai dilihatnya
matanya, dilihatnya… dilihatnya. Apa pula kata si manusia nyata ini?
“Apa orang tua itu gila, apa?” katanya.
“Siang hari dia pakai lentera juga. Apa yang hendak dicari?”
Tetapi kalau kita dengan tenaga batin ini;
batin kita akan mengatakan seolah-olah, “Kalaulah begini, ini aku yang engkau cari!
Pandang aku! Tengok aku! Ini aku! Ini aku! Ini aku!”
“Insya-Allah faham.”
Orang nggak mengerti itu, dilihat saja.
“Apa orang tua bongkok, bodoh!” katanya. “Siang-siang hari masih pakai lentera.
Apa yang dicarinya?”
“Ini aku! Ini aku! Ini aku yang engkau
cari!”
Tetapi mereka itu tidak mengerti. Ya. Ini
ertinya, mungkin juga ertinya sebagai apa namanya, bayang-bayangan atau
petunjuk. Siapa tahu ada nasib baik di belakang hari ya nggak? Siapa tahu?
Tetapi kalau dapat memahami cara kupasan
saya mengenai surah al-Kahfi tadi; perjalanan antara Nabi Musa dan Nabi Khidir tadi, jadi
saya umpamakan di luar ini Si Musa, bukan? Dengan mempunyai mukjizat dari Tuhan
di masa yang sudah-sudah ditambah lagi,
dicukupkan dengan ilmu pengetahuan yang ghaib ini jadi Nabi Allah Khidir,
perjalanan itu. Jadi di luar ini hanya
mengikut saja dia yang berbuat.
Pengalaman kita yang sudah-sudah dalam pengubatan
dia yang berbuat, tidak? Yang ini ikut saja. Tetapi hasilnya setelah itu, dilihat bagaimana kebolehan dia. Tetapi orang nggak tahu
tentu kebolehan kita.
Katanya, “Wah! Pandai Cik Gu
Kamarudin mengubat. Dahulu tak pandai
dia. Dari mana dia tahu?”
Tidak! Padahal ‘Si Khidir’ yang
berbuat segala macam, dan segala macam apa-apanya. Sedangkan nanti akan ada
pengalaman, pengalaman… pengalaman akan kita perdapat juga nanti bila terjadi
perjuangan... perjuangan batin umpamanya, macam orang kemasukan, atau dibikin orang, dengan dia ini kita kemukakan,
selamanya orang-orang itu akan tunduk… akan jatuh… akan roboh dan akan lari.
Tetapi kan, masih ‘si Musa’
juga, yang zahir ini kita kemukakan, nggak semua lari.
“Saya mahu cuba sampai di mana”
katanya, “kekuatannya,” katanya.
Tetapi dengan dia yang terahsia
ini bentuk ‘si Musa’, tetapi dia yang sebenarnya bukan! Itu akan lari
lintang-pukang semuanya!
Tak akan bisa dia menentang.
Itu letaknya rahsia dari ilmu pengetahuan kita ini.
* * *
Macam dikata Jamil (Haji Jamil
Samad) tadi, dicubanya pula dengan ilmunya diserunya Syeikh Qadir Jailani, wali
sembilan. Entah yang mana wali sembilan. Bagaimana sejarah wali sembilan, dia nggak tahu. Orang-orang,
ramai di sini ilmu wali sembilan. Wali Sembilan… diseru wali sembilan.
Padahal kami di Indonesia sendiri
itu kan, ertinya wali yang pertama siapa? Yang kedua siapa? Yang ketiga siapa? Wali yang
keempat siapa? Bukan satu dia. Di mana tempatnya? Di Jawa di sana. Ada di
Cirebon. Ada di Bantan. Ada yang dekat Semarang di sana. Ada yang
di Surabaya. Ada yang di Kudus. Wali pertama macam saya katakan tadi sampai ke sembilan,
mereka tidak mengetahui semua sekali apa-apa. Tetapi benarkah? Betulkah dia itu
yang datang? Benarkah, dan dapat dipercayaikah, bahawa Syeikh Abdul Qadir
Jailani itu yang datang?
Takkan bisa itu roh suci? Dia sudah kembali
ke Hadirat Tuhan!
Syaitan iblis yang merupakan, mungkin. “Aku
Syeikh Abdul Qadir Jailani,” katanya.
Macam sekarang di sini lagi berkembang,
bukan? Begitu menyelinap-menyelinap mahu sembahyang. Pura-pura orang alim; bertelekung
dan segala macam. Belum ada saya… ya dia kenal sama saya. Mahu jumpa saya. Itu…
itu… itu... Saya datang. Sampai ini hari tak berani dia datang.
Kalau betul-betul, cuba datang sini! Kalau
betul-betul pada kenal pada saya, kalau kenal Pak Bagindo Muchtar di alam ghaib
segala macam, cuba datang sini! Kalau betul-betul nenek puteri ini itu, cuba
datang! Sudah sampai pula saya ada, kalau betul dia datang, kenapa tidak bisa
bergerak?
Itu tanda, macam saya katakana tadi.
Betulkah dia itu, sebenarnya dia? Macam tadi ditunjuknya pula cara kita
menunjuk orang. Kenapa dengan begini, Jamil (Haji Jamil Samad)? Kenapa dia?
Roboh, tidak?
Jadi, kalau secara jujur, hendaknya
saudaranya itu dapat memahamkan hendaknya itu, bahawa yang diseru,
dipelajarinya, yang dipegang selama ini, tidak betul. Kalau betul, masa dia
roboh macam ini. Dan pelajaran pula buat kita.
Banyak pula orang nanti akan bergerak macam
kita ini, juga segala macam juga bergerak, menari. Bersilat bisa pula, tetapi
kekuatan-kekuatan isinya; power
yang didalam itu berlain. Sebab Kudratullah (kudrat
Allah) dengan syaitan iblis, ada
berlain.
Jadi
bentuk serupa, ya kan? Tetapi isi berlainan.
Banyak pengalaman kami sudah
ada, macam di Pulau Pinang, Butterworth segala macam.
“Ooo… sama,” katanya, gerakan
ini. Pergi Rahman (Haji Abdul Rahman Ibrahim), cuba betul menanya di sana, berhadapan.
Kenyataan tidak sama. Jadi, di sini lagi, rasa sendiri nanti akan menjadi satu…
barangkali cubaan pula nanti.
“Wah! Kita ini sama. Kami orang
Dua Kalimah Syahadah pula!”
“Ya… Betul! Tetapi cuba engkau
bergerak di hadapan saya?”
Bagaimana pula datang gerak
kita, dan bagaimana dia?
* * *
Saya sendiri di Sumatra Utara,
di Medan, bukan? Dengan ahli tarekat, sampai dia kalah. Tetapi dia
mengatakan, kita bersaudara. Saya yang lebih tua, dari itu dia harus hormat
pada saya. Macam-macamlah alasan. Sampai dipotong ayam, masak nasi kunyit
segala macam dihidangkan.
“Saya harus dapat kena denda.
Saya nggak tahu tadi,” katanya.
“Bapak yang saudara yang paling
tua,” katanya.
“Ya! Apalah…” saya bilang. Saya
makanlah, bukan? Tetapi hati kita tak menerima.
Ada pula pernah saya di Jakarta
sendiri, bukan? Tahun enam puluhan begitu. Seorang yang terkenal… tak usah saya
sebut namanya itu. Orang besar itu. Erti amalannya, dia memelihara jin; jin Islam yang bisa
disuruh-suruhnya segala macam. Ada sekali, bahagian famili minta ubat
kepadanya, bukan? Saya datang juga.
Waktu itu saya masih tinggal di
Palembang. Habis, saya bicara waktu itu, dia bercakap.
“Ya, kalau anu, cuba lihat,
saya,” katanya. “Kalau ada bahagian nanti…”
Dia bakar kemenyan sama hujung
asap rokoknya tadi. Dia terus menyeru begitu.
Saya sudah tengok dari jauh.
Saya tengok saja, macam itu.
Nggak berani dia (Jin yang
diseru) dekat. Saya diam saja. Habis itu payah… payah dia.
“Bagaimana Pak? Kenapa tak
datang?”
“Nggak. Terus sajalah! Terus
sajalah kerja di Palembang. Baguslah itu,” katanya.
Itu saja. Tak mahu dia mengakui
secara keadaan yang sebenarnya, bukan? Padahal kita lihat waktu anu… ertinya
kalau bagi orang lain, atau orang yang di bawah tingkatannya, darjatnya ilmu pengetahuan, mungkin dia
datang. Bagi kita dilihat dari jauh… dilihatnya kita. Dilihatnya tanda kita.
Tak sanggup dia mendekati.
Jadi, ini ertinya kupasan
sedikit mengenai penerangan kami di bidang ilmu pengetahuan kita ini, untuk
supaya dapat lebih memahami, lebih mendalami pengertian-pengertian, dan lain sebagainya.
* * *
Dan, tambahan lagi ertinya, kalau kita berpegang
kepada tenaga ghaib tadi, ertinya peningkatan kita sudah duduk di makam ghaib, bukan?
Makam di alam
tasawuf secara pengajian kita, dan dalam
tingkatan kemanusiaan kita, kita sudah meningkat dari manusia awam, manusia
biasa… menuju kepada seorang ‘hamba Allah’ dalam erti yang sebenar-benarnya.
Yang pada ‘hamba Allah’ yang sebenar-benarnya ‘hamba
Allah’ tadi, telah ada petunjuk-petunjuk, atau garis-garis, atau jalan-jalan yang akan diturutinya, dengan tidak
dia memikirkan apa-apa lagi.
Yang bagi orang ramai,
itu…orang banyak, ertinya yang senantiasa membaca surat al-Fatihah.
‘Tunjukilah kami jalan yang
lurus; ‘Ihdina alssirata
almustaqeem.’
Jadi bagi mereka itu telah
ada itu jalan yang lurus lagi benar, jalan yang berisi.
‘Sirata allatheena anAAamta AAalayhim ghayri almaghdoobi
AAalayhim wala alddalleen.’
Jalan yang berpetunjuk (jalan
yang diberi, telah ditunjukkan Tuhan, diberi Tuhan kepada orang-orang dulu-dulu
sebelum kita ada, orang tua-tua dulu-dulu, berabad-abad dulu).’
‘Jalan yang berisi. Diisikan
nikmat yang tiada dimurkai dan tiada pula sesat;
Sirata allatheena
anAAamta AAalayhim ghayri almaghdoobi AAalayhim wala alddalleen.’
* * *
Jadi dapatlah kita memahami
hendaknya, dapatlah kita mengerti hendaknya, dan tahulah kita hendaknya, bahawa
dengan menurutkan jalan yang terasa ini, kita telah berjalan pada jalannya; jalan
yang lurus lagi benar, jalan yang berisi, isinya bermacam-macam, ada yang
berpetunjuk, ada yang zat serba zat, yang tidak dimurkai dan tidak pula sesat.
Saya pernah… atau, bagaimana
kalau saya mulai sedikit mengupas ertinya hikmah-hikmah kenabian yang
terkandung dalam al-Fatihah, ya dak?
Apa sudahkah saya sampaikan,
atau belum?
Saya tak ingat lagi. Ertinya
mulai dengan Bismillah katanya kan:
Di dalam ayat ini terkandung
kata Allah; ‘Bismi-Allah.’
Menyebut nama Allah. ‘Bismi-Allah.’ Menyebut nama Tuhan, Nama Allah.
‘Alhamdulillah’ kata siapa? ‘Alhamdu lillahi rabbi alAAalameen.’
Diambil hikmah nubuwah-nya
yang terkandung dalamnya, adalah ucapan dari Nabi Adam.
Katanya, dalam ayat ini terkandung, iaitu
amalan atau nabinya iaitu Nabi Daud.
‘Alrrahmani alrraheem, Alrrahmani alrraheem.’
Selalu dia membaca ‘Alrrahmani alrraheem, Alrrahmani alrraheem, Alrrahmani
alrraheem,’ Pengasih dan Pemurah, Pemurah dan
Pengasih, Pemurah dan Pengasih, tetapi yang terkandung bawaannya Nabi Daud.
‘Maliki yawmi alddeen.’ Nabi Sulaiman
‘Iyyaka naAAbudu
wa-iyyaka nastaAAeen.
’ Hanya akan Engkau kami menyembah, dan hanya akan Engkau kami
minta tolong,’
iaitu Nabi Ibrahim, dengan memotong, memancung
segala berhala.
Dengan ‘Iyyaka
naAAbudu wa-iyyaka nastaAAeen’ juga dimasukkan
dia dalam kuali dengan api besar. Api
macam itu toh nggak terbakar dia!
“Tunjukilah kami ke jalan yang lurus lagi
benar,” kata Nabi Yaakub semasa dia mendapat tahu dari anak-anaknya, bahawa
anak yang sangat dicintainya dan disayanginya, Nabi Allah Yusuff, bukan? Dibuang begitu saja sama
saudara-saudaranya; dikatakannya bahawa dimakan oleh serigala.
Dia bermohon kepada Tuhan, ‘Ihdina alssirata almustaqeem.’
Tunjukilah kami ke jalan yang lurus.
‘Sirata allatheena
anAAamta Aaalayhim.’ Maka dapatlah petunjuk Nabi Yusuff ini yang dalam sumur, bukan?
Dapatlah dikeluarkan oleh saudagar, dapatlah petunjuk, ertinya takwil mimpi dan segala macam.
‘Ghayri almaghdoobi
Aaalayhim.’ Yang tidak dimurkai. Maka sampailah oleh Nabi Musa. Begitu dia
sombong, begitu dia takbur, begitu dia cakap besar apa-a pa, tapi Tuhan tidak
marah padanya.
Bahkan diberi lagi, ditunjuk ajar lagi.
Tambah pengetahuan; mahu cari itu seorang hamba-Ku, kata-Nya, yang telah Kami
ajarkan ilmu pengetahuan. Belajarlah padanya, apa yang belum ada pada kamu. Ilmunya iaitu ilmu ghaib. “Ya!” katanya
‘Wala alddalleen.’ Yang tidak dimurkai
dan tidak sesat. Itu Nabi Isa a.s.
‘Ameen!’ Itu Muhammad yang
benar.
Jadi:
§ Alhamdu lillahi rabbi alAAalameen –
Nabi Adam
§ Al-Rahman al-Raheem –
Nabi Daud
§ Maliki yawmi alddeen –
Nabi Sulaiman
§ Iyyaka naAAbudu wa-iyyaka nastaAAeen –
Nabi Ibrahim
§ Ihdina alssirata almustaqeem –
Nabi Yakub
§ Sirata allatheena anAAamta AAalayhim –
Nabi Yusuf
§ Ghayri almaghdoobi AAalayhim –
Nabi Musa
§ Wala alddalleen –
Nabi Isa
§ Ameen –
Penutup. Nabi Muhammad s.a.w.
Ini sangat penting bagi orang yang cerdas,
bagi orang yang mahu menangkapnya, dan mahu memahaminya, dan segala macam, ya!
Untuk jadi pakaian dan lain sebagainya.
Tetapi, ini apa namanya, ya?
Saya katakan nubuwah-nubuwah kenabian, kerasulan, yang terkandung dalam ayat
tadi.
Dengan ‘Alhamdu
lillahi rabbi alAAalameen’ Nabi Adam,
sampai ke penutup ‘al-Ameen,’ Muhammad
yang lagi benar.
* * *
Dan lagi ya, dalam pengetahuan
kita tadinya, juga kalau secara ilmiah kita kupas, yang telah dapat kita
merasakan pancaran telah keluar dari badan diri kita, telah dapat kita
merasakan akan titik-titik itu, zat serba zat kami katakan... maka secara ilmu
sains dapat pula kita mengatakan, kita telah memecahkan rahsia atom; iaitu atom
hayat, Zattullah, atom hidup, yang dia punya daya-daya. Dia punya
kekuatan-kekuatan melebihi atom benda yang telah diperbuat oleh manusia.
Saya tekankan ini. Ertinya,
bagi kita yang bertuhan, apakah lagi yang kita telah mengamal pengetahuan ini,
yang telah mempunyainya, supaya kita tak usah takut bila terjadi perang bom nuklear apa-apa. Sebab, ini
sanggup mengatasi segala-galanya.
Jadi, satu atom hayat yang telah
dipecahkan, kata saya, melalui pengetahuan ini, yang terdiri dari elektron,
dak? Dalamnya menyusul ada proton-proton, iaitu zat serba zat dengan adanya neutronnya
sebagai wadah. Begitu juga pemecahan dan kelebihannya atom yang kita ini, zat
hayat ini, zat hidup ini, yang dari Tuhan ini; dia automatik bawaannya. Tetapi
bom atom yang diperbuat manusia, dari benda.
Dia, dengan dikerahkannya baru dia ada letupan. Tetapi, kalau kita mahu
menghalus-halusi lagi ertinya.
Pernah waktu saya di Tebing Tinggi, Medan dulu bukan? Pergi
mengembara, mengembara di sana, ahli-ahli tarekat melihat pancaran kami ini,
beliau tanya, “Berapa kilometer makanya pancaran ini?”
Dijawab oleh anak buah saya,
“Bahawa pancaran kami ini dari masyrik (timur) ke maghrib (barat)!”
Terus dia terkejut. “Kami baru hanya lima kilo,”
katanya.
”Cubalah!”
Dicuba minta dirasakannya.
Dicuba ditunjuk kepadanya ke badan dirinya sampai tembus ke belakang, tembus ke
sana.
Jadi dalam secara ilmiah kita
kupas. Sudah dapat pula kita mengadakan kemungkinan-kemungkinan dan lain
sebagainya, yang telah percubaan yang boleh pula kita perdapat.
* * *
Dan ilmu pengetahuan kita ini
tak sama macam ilmu-ilmu orang lain, kepandaian-kepandaian orang lain yang ada
satu-satu tujuan tertentu. Umpamanya kalau hendak itu, baca itu. Kalau hendak
itu seru itu. Kalau itu, itu ubatnya… daun itu… itu… itu… itu… itu.
Yang kita, tidak. Yang kita
fikirkan, yang kita nantikan, apa akan diperbuat? Dan apa akan berlaku? Mulut
sendiri minta air segelas. Dan di situ kita belajar, kita turutkan; ‘ Musa’
tadi belajar kepada ‘Si Khidir’ terus.
Kita cuba menahan apa yang
terjadi, dia bergerak begitu. Kita tenang. Sambil kita belajar. Kita ikut
sampai kesudahannya dapat faham. Faham?
Telah lama, lama-lama kita
mempraktik segala macam sehingga terbuka rahsia yang lain-lain. Lebih mendalam,
ertinya saya siapa?
Nanti ada saja kita mendapat
tahu dari orang lain; masa waktu itu Bapak macam itu kelihatannya. Waktu itu
dah lain pula, macam itu pula. Pada itu tidak diseru! Tidak kita minta, atau
saya minta supaya hadirkanlah Syeikh Abdul Qadir Jailani, hadirkanlah si anu…
si itu panglima Salleh umpamanya, bukan? Tidak!
Terjadi dengan sendirinya. Dia
berbuat dengan sendirinya. Dia mendatang dengan sendirinya.
Macam tadi saya sendiri berfikir. Saya
bilang, sebagai manusia biasa, hilang akal… sesudah orang ramai-ramai ada. Apa
ini? Ada apa malam ini? Sedangkan Jamil (Haji Jamil Samad) sendiri nggak ada
bercakap, bahawa kita akan malam ini ada lebih sedikit orang.
Begitu… begitu, nggak ada. Jadi saya
berfikir; apa yang harus saya perkatakan?
Jadi itulah menunggu, sementara dia datang.
Bila telah sampaidia, kena time-nya, waktunya, macam saya cakap sekarang ini, dengan segala
gerak-geri ini, adalah dia ibarat filem; tinggal memutar saja. Dan yang ghaib-ghaib juga ini
menguasai seluruh keadaan ini, sampai semua tafakur mendengarkan segala macam dan
menerimanya.
Bukan dengan pukau… ilmu pukau saya. Bukan
ilmu jampi-jampi saya, supaya tertarik pada saya begini begitu! Tidak!
Terjadi dengan sendirinya.
“Oh? Dengan keinginan saya supaya mengikut
saya ramai-ramai supaya menyayangi saya, mencintai saya, supaya bagaimana terhadap
saya?”
Tidak! Terjadi dengan sendirinya. Dan saya
pun juga, kalau dirisaya sendiri saya fikirkan, saya anggap mungkin saudara
sendirisekarang tak akan sanggup kita lama-lama berhadapan. Takkan sanggup badan diri yang telah lapuk ini,
untuk lama-lama berbicara, untuk lama-lama duduk, untuk lama-lama kurang tidur
dan sebagainya. Tetapi dia, dia datang, dan dia pergi. Siapa itu?
Saya juga tidak tahu. Jangan tanya lebih
mendalam. Hanya Dia yang mengetahui segala-galanya. Dan ini jangan pula
dianggap, “Wah! Yalah! Lantaran Bapak, yalah. Kami tentu tidak bisa.”
Kenapa tidak bisa? Kan saya tunjukkan! Saya
ajarkan, tidak?
Bawakanlah. Tunggulah masanya, waktunya. Insya-Allah.
Padahal telah terjadi, tetapi tidak tahu perubahan di badan diri tadi. Tetapi bagi
orang lain yang berilmu, cuba tanya.
“Cuba tengok aku sekarang? Siapa aku? Macam
mana aku?”
Tentu orang lain berikan salam.
“Dari mana dapat ini ilmu?” katanya.
Pernah anak buah saya di Jakarta pergi ke
kiai-kiai di gunung-gunung sana di Jawa Barat. Ia dak? Sama cina apa-apa soal business. Apa-apa
minta syafaat (pertolongan), minta jimat (azimat) segala macam. Kepada anak
buah tadi tu, kiai tadi tu terus minta tangan. Diciumnya! Si punya badan nggak
tahu. Cuma dia hairan.
“Kenapa? Dia ulama besar, tetapi dia cium
tangan saya?” katanya. Si punya diri tak mengerti. Tak tahu bahawa dengan ilmu ini
sudah berubah. Tetapi orang yang berilmu pula yang tahu.
Kemudian dia datang kepada saya.
“Kenapa saya pergi hari itu, di situ… di
situ… dia cium tangan saya?”
Saya ketawa. Padahal dia bertahun pula dia
itu, tetapi tak mengerti. Dan sekiranya terjadi pada diri sendiri masing-masing,
bukan? Jadi macam itu, jagalah jangan pula kita sampai takbur,
sampai sombong.
“Apa si anu tahu dak, siapa saya sekarang?”
Itu tidak ada, sebab Rahmat Tuhan, Nikmat Tuhan bisa saja dengan sebentar boleh
hilang, kalau kita tak pandai pula memupuk dan membawakannya.
Pernah lagi saya di Medan: kejadian dulu
seorang anak dara kemasukan. Begini, begitu, bukan? Mulanya betul. Nah! Belakangan
sudah berubah. Hendak berkaca, bersisir terus. Tiap-tiap orang yang datang
minta tolong. Lagi dia bertutur dulu.
“Cantik dak, saya?”
Dia ketawa melihat orang. Maaf bicara, sampai bajunya terbuka.
“Cuba tengok saya!”
Menari dia lagi. Yang tadinya
benar, tapi dia sudah berubah jadinya; lupa kontrol diri tadi, kan?
Jadi iblis tadi menukar gambar tadi.
Ini harus kita hati-hati. Jadi, bagi kita, terlanjur kita atau apa ada jalan,
kita kembali kepada rasa tadi, dia sendiri juga. Dia akan bawa balik ke pangkalan.
Istighfar. Mohon ampun kepada Tuhan.
Ertinya, selagi, selagi pintu taubat masih
terbuka.
Tuhan tadi Pengampun, Pemurah,
Pengasih, Penyayang.
* * *
Tetapi saya ingin hendaknya,
jadikanlah diri tadi, ertinya betul-betul menjadi seorang ‘hamba Allah.’ Yang
di dalam tadi, dalam erti kata yang sebenar-benarnya, yang padanya ada jalan, yang bakal diturutnya, yang
bakal ditempuhnya hari-hari.
Dan itu pulalah yang cara
ibarat pepatah kami di sana, ‘yang siangnya yang akan dipertongkat, yang
malamnya akan dipekalang hulu.’ Masa tidur.
Dan itu pulalah ertinya ‘hidup
yang akan dipakai dan mati yang akan ditumpang.’
Sungguh sangat banyak
hikmah-hikmah yang terkandung padanya. Di dalamnya rahsia-rahsia dan
sebagainya. Tetapi ini menghendaki kebolehan kita berbuat, melakukan,
mengamalkan dan lain sebagainya.
Macam Cikgu Kamaruddin yang
telah banyak pengalaman. Si Jamil (Haji Jamil Samad) yang banyak pengalaman.
Cubalah kalau orang ramai datang terus malam-malam. Siang pada hal kita sudah sibuk.
Siang hari kerja, kan?
Pernahkah, selagi dia berbuat
merasa letih?
Merasa haus? Merasa dahaga? Tidak! Tetapi orang sudah pergi, dia telah tiada.
Ada pula tinggal kita sendiri, baru berasa letih kita. Jadi, mana yang baik?
Dia-kah atau kita-kita? Jadi, kalau begitu, erti itu lebih baik, dia? Itu pun
kurang baik dan tidak baik.
Jadi, bagaimana mestinya pendirian kita?
Terserah kepadanya.
Cuma, jangan katakan masa kita sakit; “Wah
saya pergi ke doktor!”
Kepala sakit hendak beli aspro (ubat sakit
kepala, semacam panadol), beli ini itu. Tidak!
“Siapa yang sakit ini? Yang aku-kah?
Saya-kah? Orang-kah?”
Jangan terus cepat-cepat pergi ke doktor
dan segala macam.
Tempoh-tempoh dengan tidak kita sedari,
datang saja.
“Assalamualaikum!”
“Mualaikum Salam.”
Orang itu yang sakit kepala, tetapi dia
baru menuju kepada kita, penyakit sudah datang kepada kita lebih dahulu. Ini,
dengan pengetahuan ini, memang kita sebagai orang dalam ini, memang susah bagi
orang luar untuk menangkapnya. Tetapi itulah yang saya bilang: kita harus sadar
untuk diri sendiri, rumahtangga dan segala macam, bukan?
Kemanusiaan kita, yang apa yang harus kita
membersihkan badan diri kita, makan minum dan sebagainya, dan boleh kita tentukan.
Kalau kita rasa terlampau sibuk, bukan?
Tentukan. Macam kita tentukan harinya, masanya, waktunya orang boleh mendatangi
kita.
Tetapi ingat! Kita boleh atur, tetapi ada
yang lebih tinggi lagi, Yang Maha Pengatur! Tempoh-tempoh tengah malam kita
disuruh bangun.
“Terima, bagaimana?”
Jadi, bukan kita menerima. Cuma ini
sarongnya saja, tetapi dia.
Jadi dibawa ke fikiran.
“Ah! Macam mana ini? Aku sudah letih. Sudah
penat. Ini itu masih diganggu juga.”
Tidak! Kita tenang saja. Kita tenang saja.
“Ya, apa aku nak buat?”
Tempoh-tempoh, dia jemput kita untuk datang
ke rumah si sakit itu… itu… itu. Kita tunggu dengan tenang. Apa memang harus
kita pergi atau tidak? Apa cukupkah kita kirim saja ubat, atau cukupkah melalui
itu orang saja kita kasi minum? Pulanglah (terpulanglah).
Saya pernah terjadi. Saya duduk, saya
fikir-fikir nggak ada rasa nggak ikut hendak pergi, apa-apa segala macam. Yang dating
duduklah kasi air.
“Pulanglah. Besok kalau apa-apa bawa sini.
Datang sini.”
Besok dia datang.
“Sampai di rumah, tak ada apa-apa lagi,
Pak!”
Kebetulan waktu itu.
Ada waktu itu pengsan atau bagaimana,
bukan? Yang kita sendiri tak dapat berbuat? Tak dapat mengerti?
Cuma; “Macam mana kita hendak berbuat?”
Lagi pengertian kita, atau bagaimana cara
dia berbuat tadi, dengan kita duduk di sini, tetapi sudah sampai di sana? Atau melalui
orang yang datang tadi? Ini semua sekali kita adakan satu percubaan dan segala macam.
Ada pula akan terjadi nanti, pada hal kita
tak mengingat si sakit, tidak mengingat mendatangi si sakit segala macam.
Tidak! Tetapi, si sakit sendiri bercerita nanti, pada kita.
“Semalam atau dua malam sudah, Bapak datang
menengok saya. Bapak tiup ubun-ubun saya. Atau Bapak tengok saja, Bapak tak cakap-cakap.”
Ada juga! Padahal kita tak
mengingat-ingat itu, kan? Sendiri saja yang ghaib tadi. Tetapi, janganlah kita
apa namanya… terus berbesar hati bila mendapat pujian atau keistimewaan macam
itu!
Pendengaran dari orang segala
macam, dan jangan pula cepat kecil hati kalau kita dicela orang, atau dikeji
orang, dan segala macam.
Itu soal biasa bagi kita.
Ada setengah orang sengaja
hendak menjatuhkan, hendak menjahanamkan kita, lantaran hasrat dengki khianat
sebagainya. Itu tak usah kita layani!
Kita jalan terus. Kita jalan
terus. Kita jalan terus, dan ingat saja kepada gerak ini. Dia akan
menyelesaikan segala-galanya.
Ya, jadi kiranya dapat difahami
dan dapat dimengerti. Dan ya, dapat dibawakan.
* * *
Saya ingin hendaknya
betul-betul kalau secara istilah saya, betul-betul menjadi orang semuanya,
hendaknya, kalian semuanya sekali!
Bukan kasarnya perkataan
sekarang ini; yang berhadapan dengan saya ini bukan orang! Yang di dalam itu
saya maksud: menjadi oranglah hendaknya di badan diri kita masing-masing.
Dan orang itu pun akan bertukar-tukar
pada kita, dan di situ nanti kita dapat tahu mengetahui selok-belok rahsia yang
terpendam pada diri kita sendiri tadi. Itu yang terus dijadikan menjadi orang!
Tetapi itu kita inginkan.
Kehendak kita menjadikan dari nggak ada tadi sampai menjadi ada. Ini kita
turutkan saja lagi. “Hiduplah saya kembali.”
Jadi kalau kita tahu secara zahir, kita
ambil berapa banyaknya, berapa ribu butir darah kita. Itu hari-hari kita
jadikan menjadi orang pada kita. Cuba bayangkan berapa sudah kita? Banyaknya,
jadinya?
Tetapi, tidak dengan ertinya kita jadikan,
jadi orang terus dengan hakikat kita membentuk orang! Tidak! Turutkan saja
gerak dengan sendiri saja. Ibarat telur tadi; dia pecah setelah ditetas
(menetas), bukan?
Dia
pecah, terus dia berkembang. Kalau telur ayam jadi anak ayam, bukan? Kalau
orang, terus menjadi orang pada kita.
Berubah lagi.
“Sekarang saya pula lagi,”
katanya.
Ini rahsia saya sendiri. Orang di luar
mengatakan;
“Sekarang saya pula lagi,”
katanya.
Tentu hairan!
“Bapak ini gila, barangkali? Sama siapa dia
cakap ya?”
Bagaimanalah… oleh kerana telah biasa sama
saya sendiri, ada suara di luar.
“Saya pula lagi,” katanya.
Ini kalau kita belum memahami, belum
mengerti. Ertinya, tanpa kita sedari, berubah diri kita tadi. Ibarat filem,
negatifnya dia masuk menyampaikan saja. Masuk bukan macam orang kemasukan dari ibu
kaki atau dari sini!
“Weeeeeeeeee,” katanya.
Bukan! Tidak dari samping!
Filem negatifnya tadi masuk terus menjadi
positif pada kita.
Sebab kita orang nyata. Telah menjadi orang
pada kita.
“Inilah saya,” katanya.
“Macam mana keadaan semua?”
“Baik! Syukurlah!”
“Orang Singapura bagaimana? Dua orang saja? Nasib
baik..kita bisa jumpa. Kalau terlambat, besok kami
sudah hilang lagi.”
“Ya, jadi ya.”
Bagi orang yang belum mengerti,
atau masih selama ini ragu-ragu, atau bagaimana, saya harap hendaknya supaya
dapat memahami dan lebih mengerti.
* * *
Dan ya, cuba fikirkan.
Fikirkan. Fikirkan dan fikirkan. Ke mana semua sekali saya bawa, dengan ilmu
pengetahuan ini?
Sebab tiap-tiap sesuatu, kalau
berjalan namanya tentu ada tujuan. Kalau berjalan dengan tidak ada tujuan, ya…
bererti menyesatkan diri sendiri!
“Ke mana? Ke mana? Ke
mana? Ke mana? Ke mana? Dan ke mana?”
Dan saya bilangkan pada
permulaan tadi, ertinya perjalanan Dua Kalimah Syahadah, kita bergerak, berjalan
untuk mengadakan pengakuan untuk mendapat pengakuan.
Kita adakan pengakuan untuk
mendapat pengakuan.
Jadi mungkin juga kita
berjalan. Mungkin ilmu pengetahuan kita bergerak, bergerak… bergerak… bergerak.
Nanti dia berhenti begini, bukan? Kita di situ melafazkan Dua Kalimah Syahadah.
Mungkin bergerak terus. Kecuali
kalau kita sengaja hendak berhentikannya. Ini batin kita dalam perjalanan.
Ertinya, tiba satu tempat, jadi kita salam sekali ke kanan, sekali ke kiri.
Kita teruskan;
“Asyhadu allaailaha il-Allah;
Wa-asyhadu anna Muhammad-ar Rasuulullah.
Asyhadu allaailaha
il-Allah; Wa-asyhadu anna Muhammad-ar Rasuulullah.”
Kita jalan terus, selagi masih ada juga suara atau
apa. Buat orang baru, bukan? Bacakan terus Dua
Kalimah Syahadah.
Pada satu ketika nanti ada saja godaan.
Akan kita tengok nanti diperlihatkannya. Mata tadi akan melihat seorang tua
pakai tongkat, pakai jubah kuning, pakai serban dan segala macam. Pakai janggut
panjang.
“Assalamualaikum,” katanya, segala macam. Jangan kita tergoda olehnya.
Kalau terlampau panjang baca Dua Kalimah
Syahadah, Allah saja.
“Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah.”
Jangan kita melayani.
“Mualaikum
Salam. Mahu ke mana cong dan datuk?”
“Cari apa? Ada sama saya semua.” Ini
tergoda kita nanti.
Tujuan semula kita mencari Tuhan. Jawab kita; “Allah.
Allah. Allah. Allah.”
Di sana nanti, di Hadirat-Nya kita
mengadakan pengakuan. Saya tak dapat mengatakan bagaimana, di mana tempatnya di
Hadirat-Nya, bagaimana keadaan-Nya dan sebagainya. Sebab dalam perjalanan saya,
berulang-ulang.
Kalau boleh saya katakan, ertinya bertambah
dekat kepada-Nya, saya bertambah tidak ada. Bahkan di Hadrat-Nya saya tidak ada
lagi. Jadi bagaimana saya akan mengatakan?
Tetapi di sana, di Saat di sana, bahawa
tidak ada yang ada pada saya lagi. Bahkan ini juga tidak ada! Saya juga dalam
perjalanan tadi sudah berhenti gerak! Berhenti semuanya! Cuma saya yakin sudah,
bahawa saya di masa itu telah berada di Hadirat-Nya. Telah berada di sana. Di
situ saya nyatakan diri saya kembali lahir dan batin.
Walaupun kita bertemu pandang sekarang, antara kita sama kita, tetapi
saya sudah berada di sana. Dengan tanda-tanda tadi, bahawa tidak ada yang ada
ini lagi. Tidak ada gerak. Tidak ada angin. Tidak ada titik. Tidak ada! Tidak
ada! Kecuali Dia.
Itu dinyatakan diri kembali; menyusun jari yang sepuluh,
dilafazkan Dua Kalimah Syahadah tadi.
Berulang-ulang, ertinya di Hadirat-Nya tadi
- kita mengadakan pengakuan;
pengakuan akan tidak ada Tuhan yang lain
disembah melainkan Allah,
pengakuan akan Muhammad Rasulullah.
Dengan tanda-tanda pula bahawa, yang kita
telah mendapat pengakuan. Ertinya, telah banyak orang mendatangi kita. Itu
tanda-tanda. Orang pada (sudah) mengikut ilmu kita. Orang meminta air sejuk
pada kita, ibarat kehausan di padang pasir dalam perjalanan kita. Itunya dapat
ditangkap sebagai tanda.
Atau kita dicuba orang berhadapan dengan
kita dia tak sanggup.
Dia lari!
Selesai 12 Disember 1996
Di rumah kami
180, Jalan Mewah 5, Taman Mewah II, LUNAS, Kedah.
.
No comments:
Post a Comment