Saturday, November 22, 2014

BAPAK BAGINDO MUCHTAR @ BBM: Kuliah XV 1975 : Ogos (Malam Kedua) Kuala Lumpur (FULL)



🌼   Kuliah 15  ðŸŒ¼
Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur
Ogos 1975 (Malam Kedua)

Diminta lagi rupanya, amnya… memberi kuliah. Tetapi saya mengatakan pula kita memberi kuliah, mengulangi lagi kajian ilmu pengetahuan kita, ertinya mengulangi lagi kajian ilmu pengetahuan kita untuk dapat lebih difahami dan lebih mengerti, dan untuk seterusnya tahu dan berani membawakannya, dengan tidak ragu-ragu dan tidak rasa bimbang hendaknya, yang menjadi satu keyakinan.


Inilah yang benar, dan ini peganganku. Dan aku akan maju terus dengannya, walau bagaimana sekali pun aku tetap berada, dan apa sekali pun yang akan terjadi.


Kenapa saya berani mengatakan begitu? Mengapa saya mahu mengatakan begitu? Ini berdasarkan pengalaman, yang saya hampir meningkat dua puluh tahun dengan membanding, mencari, mengadu, menentang, dan lain sebagainya, dan sebagainya.


Ertinya, kalau kita lihat, saya praktikan dengan keadaan badan saya yang kurus kering ini, dan hanya berjalan dengan ilmu pengetahuan ini, dan saya katakan membanding, mencari, mengadu dan segala macamnya sebatang kara tanpa modal …


…  modal hanya dia yang ada padaku itu untuk dikemukakan, diperkenalkan, dipertandingkan kepada orang-orang yang berilmu, orang-orang yang berkepandaian, dan diberikan dan diamalkan kepada orang-orang yang memang dikehendakinya, untuk dapat pula berserta kami mengamalkan ilmu pengetahuan kami ini.


Tetapi bukan di sini saja. Di mana-mana saya pergi, ke mana-mana saya datangi anak-anak didikan saya yang melalui orang-orang yang saya percaya dan sebagainya, ya… yang saya katakan tidak puas dan kurang puas diatas tangkapan-tangkapan, pengertian atau bawaan-bawaan tentang bagaimana mengamalkan atau bagaimana sebenarnya hakikat dari pengetahuan ini.


Jadi, macam malam ini, di perjumpaan kita, entah beberapa kali sudah di tempat ini, di rumah Cikgu Ismail, ertinya saya berikan itu dan itu juga. Kaji yang telah kita kaji, untuk supaya lebih dapat meresap, lebih dapat dimengerti, lebih dapat menjadi pegangan, yang mana sebenarnya yang akan menjadi pegangan kepada kita, yang akan jadi pimpinan dalam perjalanan dalam pembawaan kita hari-hari.


Itu ilmu pengetahuan gerak macam dikatakan, macam telah dapat dirasakan dan diperbuat, dibawakan, dilakukan oleh diri masing-masing.

Akan tetapi kita dapat memahami hendaknya, bergerak dalam istilah kami, jalan terus, jalan terus, jalan terus, turutkan saja dan sebagainya. Yang kami dapat merenungkan danmemikirkan, berjalan, bergerak.


“Yang mana bergerak? Yang mana itu berjalan? Yang mana itu menurutkan? Dan sebagainya dan sebagainya.”



* * *


Ilmu ini kalau kita ambil pula perbandingan kepada ilmu orang, ini ilmu ghaib; ilmu tidak nyata, ilmu latifah, ilmu halus dan sangat halus, iaitu dengan memakai tenaga ghaib. Cara ilmiahnya yang berasal dari yang ghaib, dan bersumber dari Yang Maha Ghaib iaitu Allah.


Banyak ilmu yang lain. Banyak ilmu kepandaian; orang pandai membikin orang sakit, pandai melumpuhkan orang, ilmu membikin orang nyanyi, jadi pontianak segala macam, hantu raya segala macam. Itu bukan ilmu. Kepandaian.


Dan yang itu pun satu  kepandaian, amalan yang mengandungi keinginan hawa nafsu yang kerjanya perbuatan merosak dan merosak manusia anak cucu nabi Adam.


Pada khususnya pengetahuan kita ini, kalau dapat kita menghalusi, dapat kita memegang betul pada jalannya segala macam, dengan menurutkan dia berjalan tadi, kita dapat melepaskan diri kita dari kebendaan; ikatan-ikatan kebendaan material dan ikatan-ikatan hawa nafsu.


Bagi yang mahu menyelidiki, yang mahu menangkap dengan rasa halus antara pancaran yang memancar melalui badan diri kita dengan barang yang nyata, maka dapatlah kita merasakan, memperbezakan yang lahir dan yang batin tadi, yang dikatakan antara rohani kita dan jasmani kita; yang nyata dan tidak nyata.


Dengan kita berpegang kepada yang tidak nyata, yang terasa, dengan sendirinya kita turutkannya, maka terlepaslah kita sudah dari ikatan-ikatan kebendaan. Dari itu banyak orang-orang pandai mengatakan

‘Bebaskan diri dari ikatan-ikatan kebendaan dan ikatan-ikatan duniawi dan ikatan-ikatan hawa nafsu dan sebagainya.’


* * *


Baik juga saya kemukakan sedikit asal usul pengetahuan kita ini. Ertinya bagi yang hadir sekarang yang telah mengamalkan, yang telah menerima dari kami ilmu pengetahuan ini. Ertinya telah mendapat buahnya saja untuk dirasakan, untuk difahamkan, untuk dibawakan, untuk dirasakan lazat cinta rasanya dan lain sebagainya.


Tetapi bagi kami, saya dalam hal ini, ertinya dari tidak ada, mencari… mencari… mencarinya sampai menjadi ada.

Dari tidak ada, kalau garis kasar sampai menjadi ada. Tetapi apa itu yang dicari?


Banyak orang lain mencari ilmu bagaimana hendak menyakitkan orang. Dicarinya ubat penawar bagaimana untuk sakit perut atau digigit lipan atau kala (jengking) dan segala macam.


Akan tetapi yang saya cari ini yang tidak ada, sebab Ilmu Tuhan. Tuhan yang saya cari. Saya hendak menemui-Nya. Oleh kerana apa maka datang cenderung fikiran saya hendak mancari-Nya, hendak menemui-Nya?

Oleh kerana ada sesuatu hal yang sangat berat rasanya yang telah saya alami, yang telah terjadi pada badan diri saya. Kalau hukuman, tak terpikul saya rasanya. Tetapi saya sedar, bahawa saya rasanya benar. Saya tidak salah. Kenapa yang derita yang saya alami sangat berat, berat dan sangat berat? Sampai saya perhatikan kalau dosa, saya tahu si polan itu lebih banyak dosanya dari saya, kenapa dia tidak menderita? Kenapa dia tidak mendapat hukuman? Bahkan dia senang-senang!


Kebelakangan saya lihat dari pengalaman-pengalaman hidup, memang di dunia ini aneh; orang yang lurus kurus, orang yang jujur yang dapat hukuman dan dapat cubaan. Orang yang bengkok tidak, bahkan bertambah gemuk dia. Tetapi saya mencari… mencari… mencari-Nya.


Tadi saya katakan mencari Dia; Tuhan tadi, oleh kerana saya tidak mengadu kepada siapa saja kepada orang lain, kepada polis segala macam juga, kerana tidak ada bukti apa yang saya alami.

Lain halanya Tuhan tempat saya mengadu. Dari itu saya mencari-Nya… mencari-Nya… mencari-Nya. Itulah dengan kehendak-Nya juga, dengan izin-Nya juga, dengan membaca buku-buku, al-Qu’ran dan sebagainya yang dapat saya mengatakan setelah terjadi, hanya memang orang-orang yang dikehendaki-Nya yang akan sampai kepada cahaya-Nya dan lain sebagainya.


Di dalam Surah an-Nur; orang-orang yang dikehendaki-Nya. Dan begitulah saya dalam bertahun-tahun berjalan mencari, mencari, tetapi dalam perjalanan menuju kepada-Nya tadi, iaitu perasaan lain, ingatan lain, fikiran lain timbul pada saya.

Kenapa bertambah dekat kepada-Nya tadi, saya sudah bertambah tidak ada? Bertambah dekat, bertambah dekat, sehingga tidak ada daya dan upaya saya lagi. Bahkan di Hadirat-Nya, saya telah tidak ada lagi!


Sehingga waktu saya sedar kembali, saya fikir-fikirkan, saya menung-menungkan, maksud saya yang sangat besar tadi hendak mengadu hal saya kepada-Nya, mencari-Nya hendak mengadu hal saya, tetapi dengan perjalanan saya tadi hendak menuju kepada-Nya, bahkan sampai di Hadirat-Nya, sangat malu rasanya pada diri saya sendiri. Kenapa?


Soal yang sangat besar saya katakan tadi, terhadap-Nya di sisi-Nya tidak ada erti sedikit juga. Dari itu saya berbalik saya fikirkan. Malu sendirinya saya sampai tak jadi saya mengadukan hal saya yang tadi tujuan saya memohon keadilan;

 ‘begini yang telah terjadi pada diri saya, pada hal saya tidak berbuat, begitu orang katakan saya, sampai korban isteri saya dan sebagainya. Saya minta keadilan.’


 Tetapi saya katakan tadi, ‘tambah dekat kepada-Nya tadi, saya tambah tidak ada. Tidak ada.
 Tidak ada.’


Jadi dapat kesimpulan, bahawa yang berat kata saya tadi, di sisi-Nya tidak ada erti sedikit juga.
Dalam itu perjalanan saya berubah. Ertinya, saya telah berada di sana. Saya harus kembali dengan bukti hendaknya, dengan satu tanda hendaknya, bahawa saya telah di sana, telah berada di Hadirat-Nya, untuk saya perlihatkan bukti kepada manusia zahir bahawa saya telah di sana, telah kembali dari sana dengan tanda-tanda.


Akan saya perlihatkan kepada mereka-mereka, orang-orang yang mendatangi saya. Saya perhatikan seluruh keadaan alam sekeliling. Ertinya saya lihat dari segi Ilmu Tuhan banyak macam ragamnya, macam-macam.


Tetapi saya perhatikan satu-satu, maka saya tertarik dengan ilmu-Nya, iaitu ilmu mengenai sir, Sirullah; ‘rahsia-Nya Tuhan’ tadi. Jurusan itu yang saya tertarik. Saya pelajari. Saya tengok dan saya lihat, yang secara pendek dengan anak kunci yang ada di tangan saya. Saya datangi mereka-mereka, saya perlihatkan kebesaran Tuhan Yang Maha Ghaib tadi.


Dengan tenaga ghaib saya masuki rumahnya, saya buka pintu rumahnya tanpa disedari. Punya tangkal tak punya tangkal, punya azimat tak punya azimat, punya isim tak punya isim dan dengan anak kunci yang terahsia ini saya bisa masuki rumah itu, sampai terasa bahawanya saya telah hilang atau masuk ke dalam, betul atau tidak?


Dan begitulah yang tertidur di dalam tadi saya bangunkan,
“Bangun! Bangun! Bangun!”


Yang saya bangunkan, yang dia yang sebenarnya; orang yang sebenarnya orang, bukan ini (badan). Ini rumah tempat orang itu diam. Akan tetapi, satu tangkapan yang keliru bagi kita selama ini, yang bahawa inilah (badan) yang orang sampai dia takut mati dan lain sebagainya.


Padanya tempat tinggal. Yang orang itu, itu yang di bangun, bangun, bangun. Dia terus meronta. Itu dia!


Jadi itulah. Inilah yang kami berikan, “Memasukan malam kepada siang dan siang kepada malam, mendatangkan yang hidup dari yang mati dan yang mati dari yang hidup.”


Dengan ayat tersebut yang beberapa kali di sini saya keluarkan;
‘Tooliju allayla fee alnnahari watooliju alnnahara fee allayli watukhriju alhayya mina almayyiti watukhriju almayyita mina alhayyi watarzuqu man tashao bighayri hisab.’

‘Memasukkan malam kepada siang dan siang kepada malam, mendatangkan yang hidup dari yang mati dan yang mati dari yang hidup, untuk itu rezeki yang tak terduga banyaknya akan diberikan-Nya.’


Yang mana yang hidup pada kita? Dan yang mana yang mati?

Jadi, begitu juga dengan pengetahuan kita ini; kita dapat merasakan yang hidup itu yang di dalam. Melalui salurannya jari-jari kita sudah keluar memancar. Jadi ini (jari-jari) benda mati. Ini (tumpu pada rasa di hujung-hujung jari) kita keluar. Dengan itu saja, kita amal.


Sebagai amalan orang banyak, kita bacakan ayat tadi terus kita bergerak. Bergerak. Kita telah memasuki itu malam kepada siang, dan siang kepada malam. Itu kan kandungan rahsia Tuhan yang hidup dari yang mati, dan mati dari yang hidup, dan rezeki yang tak terduga akan kita perdapat?


Dan begitulah bagi yang telah ada yang ada sekarang ini, ertinya pancaran kami tadi, hasil galian kami tadi dan dari hasil pengalaman kami tadi dan sebagainya, uji-menguji, banding-membanding.


Setelah dapat, kami berikan pula, menurunkan ini ilmu pengetahuan dan kami senantiasa dengan rahsia-Nya tadi, dengan ilmu yang terahsia tadi, mengembara; mengembara sebagai musafir untuk memberi seteguk air kepada mereka-mereka yang dalam kehausan dan sudah tentu juga ertinya bagi mereka-mereka yang dikehendaki-Nya pula dapat diajarkan ilmu kita ini.


Ada bahagian pada kami jumpa kita, terus mendapatlah, akan diberikanlah dan lain sebagainya dan lain sebagainya. Macam saya katakan tadi, kebanyakan ertinya berpendirian bahawa yang luar inilah yang manusia. Di situlah letaknya kesalahan membawakannya, mengamalkan pengetahuan ini.


Dia yang hidup itu, yang itu, membawa tangan ini bergerak. Itu yang menjadi pegangan kita, iaitu di bidang rohani.



* * *


Tadi saya katakan, apa nama tadi? Turunan? Diturunkan kepada mereka-mereka yang telah mendapat ilmu kita ini.


Saya teringat akan satu kisah di zaman Nabi Daud. Dengan ringkas, ertinya dua orang bersaudara mendapat harta pusaka dari orang tuanya. Masing-masing mendapat satu ekor kambing. Dalam kata bayangan, atau sindiran di saat dianya atau dia akan meninggal, maka orang tua tadi dipanggil anak kedua-duanya.


Katanya, “Saya sudah… dekat saja ajal saya. Ibumu telah meninggal dan saya kemungkinan akan menyusul pula. Tapi tidak ada harta-benda yang saya hendak tinggalkan padamu untuk bisa pakai, kecuali hanya saya punya dua ekor kambing.


Rencana saya masa pendek menyelesaikan jenazah saya, dan bahagikanlah kambing itu masing-masing satu ekor seorang, dan cukup-mencukupilah.

Cukup-mencukupilah.”

Dan begitulah, pendek umurnya, bukan? Dibahagikan kambing seorang satu ekor.

Masing-masing memikirkan, “Ke mana tujuan bapak ini? Cakap bapak ini cukup-mencukupilah.”


Yang satu di antaranya fikir, “Kalau buat saya satu ekor kambing ini memang tidak cukup. Aku mahu perbanyakkan.”


Yang satu berfikir terus, berfikir terus, “Apalah kambing ini? Ke mana tujuan bapak ini, kata bapak ini?”


Sehingga sampai satu mengambil keputusan, “Saya harus mengembara, mencari bagaimana kambing ini dapat menjadi banyak.”


Dan dari itulah dia pergi kepada saudaranya, “Bagaimanalah fikiranmu tentang kambing ini yang cakap bapak?”


“Itulah yang saya fikir dan berfikir juga,”


“Jadi, apalah bagimu? rasamu, sudah cukup dengan satu ekor?”


“Ini yang saya fikirkan cakapan bapak ini.”


“Wah! Bodoh engkau. Engkau dapat satu ekor sudah cukup! Saya harus mengembara, bagaimana supaya kambing ini jadi banyak?”


Dan begitulah dia pergi, bukan? Dalam perjalanan pengembaraan tadi, kambing seekor menjadi tiga, dan dari tiga menjadi lima, dan dari lima menjadi sembilan, sembilan menjadi sebelas, dari sebelas menjadi segala macam. Ingat kata bayangan, sampai menjadi sembilan puluh sembilan (99) sudah.


Dia hanya mencari seekor saja supaya cukup menjadi seratus. Jadi kalau dia terus juga berjalan, kalau dua yang dapat akan menjadi seratus satu. Dia masih jauh berjalan lagi, untuk mencukupkan sampai seribu.


Belakangan dia ingat, “Dari aku terus berjalan, lebih baik aku kembali. Saudara aku yang punya satu ekor kambing aku minta supaya menjadi cukup. Dan tak perlu aku jauh-jauh lagi merantau
atau mengembara.”


Jadi begitulah. Dia pulang kembali dengan kambing Sembilan puluh sembilan tadi. Dia pulang, terus dijumpai saudaranya tadi.

“Bagaimana? Kapan balik?”
“Semalam.”
“Bagaimana?”

Alhamdulillah, dengan barkat doa engkau, kambing yang satu sudah menjadi sembilan puluh sembilan. Engkau bagaimana?”

“Masih satu ekor.”

“Sekarang beginilah, aku mencari satu ekor lagi untukmencukupkan, sebab bapak bilang cukup-mencukupkanlah. Kalau saya berjalan terus juga, mungkin saya lebih lama berjalan lagi. Saya ingat yang satu ini ada pada engkau. Berikanlah kambingmu padaku supaya cukup.”


“Mana boleh? Engkau sudah punya banyak. Saya punya satu ekor saja.


Bagi saya, yang sindiran perkataan bapak ini kambing cukup tidak ada yang kurang; punyai telinga, mata, kaki empat dan sebagainya. Cuma perubahan semenjak engkau merantau, bulu
yang kuning tadi sudah bercampur dengan putih dan segala macam.


Tetapi saya berfikir dia cukup. Ke mana tujuannya perbincangan bapak tadi?”


Jadi bertengkar punya bertengkar, maka berpakatlah mereka dua bersaudara tadi untuk menemui Nabi Daud, seorang ahli hukum di zamannya. Mereka pergi mengadu hal ini dengan mengatakan,


“Bahawa kami ini dua bersaudara. Yang ini mempunyai Sembilan puluh sembilan. Yang saya mempunyai seekor. Yang mempunyai sembilan puluh sembilan ekor memaksa, meminta kambing saya, sedang dia sudah punyai banyak dan saya punyai satu saja.  Jadi,  sekarang ini kami minta hukuman yang adil.”


Bagaimana hukuman yang adil?
Bagaimana yang telah mempunyai sembilan puluh sembilan ini kehendaknya dapat supaya cukup dengan tidak merugikan orang lain?
Ini hukuman yang adil.

Yang satu ini minta bagaimana supaya dia dapat member  kehendak mencukupkan orang, dengan tidak merugikan ke dirinya sendiri. Faham?


Kalau sembilan puluh sembilan ini diambilnya satu, ini kan akan merugikan orang lain? Kalau yang satu diberikan, dicukupkan orang, ini akan merugikan ke dirinya sendiri.


Ini hukum keadilan; bagaimana supaya kehendak dari sembilan puluh sembilan ini dapat dengan tidak merugikan orang lain? Dan kalau yang satu ini yang punya kambing satu, supaya dapat dia mencukupkan kehendak orang lain dengan tidak merugikan ke dirinya sendiri.


Pada masa itu kebetulan pula, semalamnya Nabi Daud dalam kata kiasannya dalam Qur’an, begitu juga dia punyai bini sembilan puluh sembilan. Dia paksa meminta isteri petani yang satu supaya cukup bininya seratus.


Sampai orang petani itu bertahan, “Tuanku telah punyai sembilan puluh sembilan, sedangkan saya mempunyai satu. Kenapa masih dirampas juga?”


Jadi kejadian itu dianggap oleh Nabi Daud seolah-olah peringatan dari Tuhan kepadanya. Maka menangislah dia. (Surat 38, Ayat 22 – 24).


Akan tetapi, persoalan terletak bukan begitu saja. Persoalannya bagi orang belakang supaya jadi pemikiran bagaimana rumusannya kalau kita masuk golongan sembilan puluh sembilan; bagaimana supaya dapat cukup seratus, sepenuh, bukan? Dengan tidak merugikan orang lain?


Kalau kita yang punyai satu ekor,bagaimana kita dapat mencukupi kekurangan orang lain dengan tidak merugikan ke diri sendiri? Ini haruslah kita fikirkan ke mana tujuannya, dan bagaimana, apa kekurangan yang sebenarnya.


Kita umpamakan kepada orang yang banyak ilmu dankepandaian. Dia berguru di sana. Dapat di sana pun masih kekurangan. Ada orang kepandaian satu saja. Akan tetapi apa yang dibacanya tiap-tiap segala macam penyakit itu saja dibacanya, tetapi baik.


Tetapi yang sembilan puluh sembilan tadi kalau sakit mata ini bacanya, sakit perut ini, sakit gigi ini, apa sebab? Ertinya yang sembilan puluh sembilan ini tak ada batangnya. Walaupun banyak ranting-rantingnya, tetapi batang tempat dia hinggap tidak ada.

Tetapi yang satu ini batang, tetapi dia tak pandai; tak ada ranting, tak ada cabang, hanya kepandaian buat dia saja. Ertinya dia tak pandai menurunkan ilmunya tadi. Sama juga orangnya.


Orang ini banyak ilmunya tetapi masih rasa kurang, kerana tak ada batangnya, pokoknya tidak ada. Begitu pula kita manusia ini, kita berasa kekurangan, kekurangan, kekurangan dan bermacam-macamlah caranya mencari keluar akan kekurangan tadi. Dapat, tetapi masih merasa kurang. Oleh kerana apa? Sebab batang modalnya yang sebenarnya tadi belum diperdapat.

Jadi apa itu? Itulah yang ulama-ulama mencari yang satu untuk mencukupkan, katanya.


Kalau kita pengajian ketuhanan, kalau kita bilang yang Sembilan puluh sembilan itu adalah sifat-Nya, tidak? Sifat sembilan puluh sembilan dikajinya semua sekali, akan tetapi masih kurang.


“Aku mencari Dia. Dia itulah yang tidak berada di mana-mana melainkan di diri sendiri.”


Jadi bagi kita seorang manusia, yang rasa yang terasa yang telah kami berikan itu sampai terasa di hujung-hujung jari itu, dengan itulah dicukupkan. Jadi yang sifat sembilan puluh sembilan tadi, dengan zat kekurangan zat.


Tahukah kekurangan zat, kekurangan benih yang benar yang sebenar-benarnya? Dengan itu kita cukupkan kekurangan kita. Jadi dengan pengetahuan kita ini, kita gerakkan dia terasa, sampai terasa betul-betul baru dia sendiri yang berbuat. Insya-Allah. Kalau ditembak, kalau diapakan segala macam, sudah cukup. Apa lagi, tidak?


Maka itu saya katakan, jangan goyang. Yakini. Pegang betul.
Akan tetapi, apa sebabnya sering kita gagal dalam hidup?

 Apa sebabnya walaupun sudah punyai ilmu pengetahuan ini, kita masih kena segala macam? Oleh kerana kita lupa kepadanya. Kita bawa juga ke alam pemikiran kita. Ibarat musuh kita anggap jauh, jauh, padahal dia dekat. Atau dia dekat, kita anggap jauh.


Berpeganglah kepadanya. Dengan dia itu, ingatlah. Dia terus dikontrol semuanya. Itu kata orang tua-tua, ‘percayalah kepada diri sendiri,’ bukan kepada badan diri.

Bukan kepada kesanggupan pemikiran kita. Ini benda juga baru. Yang menyebabkan fikiran itu boleh berjalan, boleh berfikir, itulah dia.


Ingatlah kepada rasa. Itulah yang penting. Dengan itu dicukupkan. Penuh, cukupkan. Ingat kalau kita terbelahak, maka keluarlah yang tak baik, tidak? Yang itu.

“Sebab aku mahu masuk,” katanya, “Aku yang sebenar orang,” katanya.


Saya berikan yang itu, itu juga, pengetahuan itu juga. Saya panggil satu-satu, saya gerakkan. Saya kontrol dan saya bersihkan kembali segala yang tidak baik, yang kotor dan sebagainya. Saya isi dengan yang baru.


Akan tetapi sangat sayang, si manusia yang menerima tadi juga yang menyelewengkan ilmu pengetahuan ini atau menyebabkan ilmu pengetahuan ini mundur dengan
sendirinya.


“Engkau lebih pintar dari Aku. Bawakanlah cara pemikiran engkau itu. Sesudah sakit pinggang, nanti sakit perut pula serahkanlah kepadaku.”


Dia telah ada pada kita; Gerak Allah semata-mata. MenjadiGerak Allah semata-mata, bukan gerak kita. Dengan adanya zat serba zat tadi, dengan itu makanya cukupkan.


Satu lagi ertinya, dalam bawaan pengetahuan ini, tak usah terlampau kita memikirkan keadaan diri kita sendiri. Ingat saja kepadanya dan turut. Dengan sendirinya pula ada yang memikirkan kita. Kalau kita biasa dengan pengetahuan ini, itulah yang kitadalam pembawaan kita.


Walaupun sedang tidur kita, datang maling (pencuri), dikirimkan orang tuju-tuju, dia bangun  sendiri. Sebab dia itu yang automatik bawaannya. Dia tidak pernah tidur. Dia tidak pernah mati. Dia hidup selalu. Hidup. Hidup. Hidup. Hidup. Jadi, itulah yang akan menjadi pegangan kita. Itulah hendaknya:


Siang akan dipertongkat
Malam dipekalang hulu;
Yang hidup akan dipakai
Yang mati akan ditumpang


Dan padanyalah segala macam rahsia, selok-belok rahsia.
Dengan dia juga kita akan dapat memecahkan rahsia diri sendiri.
Dan dengannya pula yang akan dapat memecahkan rahsia orang juga.
Dan habis itu, berfikir-fikir pula bagaimana pembawaan kita keluar terhadap masyarakat, terhadap kawan-kawan dan lain sebagainya?

Ertinya, ya, kalau berpegang betul-betul kepada itu saja, ini pun tak boleh. Ertinya, ada masa siang, ada masa malam. Siang selalu hari tak betul. Malam pun selalu juga dibawakan, tak betul.

Ertinya, perjalanan malaikat dan perjalanan manusia berlain. Masa malam tidur. Siang kita bekerja. Jangan siang saja. Malam hari, masih siang juga.



Bawaan dia selalu kita ingatkan. Kalau dia itu tak usah makan katanya, tak perlu tidur, tak perlu mandi dan tak perlu apa-apa pun, orang di dalam tadi. Tetapi yang di luar ini, dia berkehendak kepada makan, minum, berkehendak kepada segala-galanya, bergaul masyarakat dan sebagainya.


Jadi antara ‘ada’ dan ‘tidak ada’ kita satukan dengan rahsia yang ada pada tangan kita, tapi buat kita sendiri bukan untuk orang lain. Jadi orang lain memandang ketinggian kita segala macam.


“Oh, begitu dan begini dunia sekarang? Bagaimana saya akan mengatakannya, sebab dalam ilmu ini ada masanya yang boleh diterangkan untuk bersama-sama, ada yang dalam bilik kecil, ada yang empat mata saja? Sebab ini dunia… dunia… dan dunia.”


“Kalau kita betul-betul membawa secara kejujuran saja, tak akan bertukar pakaian.”


Sedangkan Tuhan memberi contoh kiri dan kanan. Kenapa ada kiri dan ada kanan? Kenapa tidak kanan saja? Jadi, kanan saja dia tidak betul. Pincang. Hidup kiri pun selalu tidak betul. Tetapi pergunakanlah.


Walaupun kiri pada jalannya, kanan pun pada jalannya. Lain dari itu rahsia dalam hidup dan kehidupan. Dunia ini diciptakan Tuhan memang untuk kita manusia. Memang untuk kita, tetapi ada sangsi-sangsinya.

Begitu halal haram, boleh tak boleh dan segala macam. Tetapi kalau pada jalan-Nya kita peroleh dia dengan rahsia yang telah ada pada kita dan terahsia pula bagi kita sendiri. Macam saya katakan juga pada setengah orang, bukan?


Malinglah (mencurilah), tetapi tak ada yang kehilangan, siapa boleh hukum kita? Orang tidak report barang saya hilang. Tidak ada.

Tetapi itu pandai sendiri secara rahsia. Saya tak suruh maling, tapi pandai dengan rahsia-Nya. Selagi dunia macam sekarang ini, keburukan-keburukan akhlak dan segala macam dan segala macam. Jadi hidup tadi banyak sangsi.

Ertinya malam dan siang, siang dan malam, hidup dan mati, mati dan hidup, rahsia peribadi kita sendiri. Bergerak-gerak dekat kami itu apa? Itu hanya latihan saja, tetapi dalam praktik sedikit saja jadi. Dia yang cakap. Dia yang berbicaradan dia yang berbuat, sampai betul-betul terasalah dia, tak akan jadi perhatian kepada orang ramai. Tak usah takut, sebab bukan kita yang berbuat. Dia tidak?


Begitulah segala macam-macam, berbelok-belok, berbelit-belit akan rahsia-Nya. Jadi, kalau dalam latihan macam biasa dibawakan, ertinya latihan sedar dikata.


Jangan sampai lupa macam orang kemasukan segala macam. Latihan diringankan gerak tangan, gerak kaki dan sebagainya. Kontrol diri tadi. Ambil gerak badan, exercise segala macam sampai sihat badan diri kita dan berjalanlah, kerjalah macam biasa.


Jangan bawaan kita macam orang kehilangan akal, walaupun kita katakan ilmu kita ini dalam dan tinggi, tetapi kita bawakan dalam keadaan begini saja.

Macam orang luar pandang, “Sayang si anu. Semenjak menuntut ilmu… salah ilmu itu!”

Dia berbincang sesudah itu. Di situ kesalahan. Ini kita biasa, tetapi dengannya dia telah ada pada kita. Ini dia tadi tak semacam sekarang ini. Kita biasa.

Datang orang, “Assalamu alaikum!”
“Waalaikummu salam.”
“Tolong aku.”
“Ada apa?”
“Oh, kepala aku sakit. Gigi aku sakit.”
Kita kontrol diri kita, ‘Apa aku nak buat?’ Dia bangkit bergerak.
Dia automatik sendiri.
“Sudah baik ke belum?”

“Sudah,” katanya.
Ya habis.
Adakalanya yang gigi sakit, digosoknya giginya sendiri kiri kanan.
“Bagaimana?”
“Ya,” katanya, “baik.”


Ada juga melalui telefon. Itu keizinan Tuhan semuanya. Orang di Surabaya telefon ke Jakarta.

“Bapak.”
“Apa?”
“Tolong anu… kepalanya sakit bisa.”
“Boleh tahan? Tunggu sekejap… Bagaimana itu sekarang?”
“Ada kurang sekarang.”
“Bagaimana?”
“Tak ada lagi.”
“Syukurlah.”

Ini tidak kita fikirkan bagaimana hendak mengubatinya. Kehendak kita, ingatan fikiran kita supaya mendatangi dia di Surabaya itu, tidak? Apa akan terjadi? Jadi kalau saya katakan tadi, fikiran kita juga kita kemukakan, walaupun ilmu pengetahuan ini, pengetahuan ini seolah-olah merajuk, “Ah, engkau kalau pandai bawalah!”


Dia mundur, pengetahuan kita ini. Di situ harus kita tahukebolehannya untuk keseluruhannya. Dan janganlah ragu-ragu mencari pengalaman. Dan janganlah segan-segan kita anak muda dipanggil orang itu bomoh. Itu masa bodoh orang kata kita bomoh. Orang kata kita ini, siapa kita sebenarnya? Kita yang tahu, dan Tuhan.


Kalau orang minta tolong, tolong. Cuma, ya, bagaimana? Jangan marah pada Tuhan, nanti datang mimpi, datang apa, ditolak, ditolak juga.


“Aku tak pandai, tapi aku cuba juga.”
Itu macam biasa. Kalau orang timur, orang melayu, kalau pandai jampi-jampi atau ubat sedikit, walaupun ilmu sudah dalam apa-apa, orang kata apa syukurlah. Bomohlah. Ya, katakanlah, tak usah marah.

“Oh, Kamaruddin bomoh,” katanya.

Tak apa. Tak usah marah. Sudah dapat pangkat kita, tidak? Juga tidak menjadi soal; sudah menjadi orang, kita. Orang lebih mengenal kita, lebih mendalam. Oh, jangan takut di-try, dicubanya kita. Jangan.

Kalau tidak begitu, tak akan kita kata bahawa benda kita tadi kuat macam… ya… ertinya saya anjurkan belajarlah karate. Belajarlah pencak silat. Pelajarilah, tetapi bawahlah barang kita. Sedangkan orang mengajar itu akan salam dengan kita,

“Engkau mesti bukan diajar, bukan belajar, bahkan mengajar hendaknya

.” Sebab kita, bagi kita, satu diajar empat dapat dan lebih cepat dari orang itu lagi tangan kita.

“Kalau perlu, pukullah!” katanya.

Mungkin lagi cepat. Dia yang pukul, tangannya yang patah, yang bengkak. Itu tidak diapa-apa. Tidak disengaja, tidak diapa semuanya. Itu akan terjadi juga kiranya, sekali, bila praktik apa-apa nanti.


Kalau mengubat seorang wanita kebetulan kemasukan yang mahu menerajang kita segala macam, hendak kita balas? Bagaimana pandang zahir orang? Suruh pilih saja. Dia automatik
saja.


“Pilihlah yang mana suka!”

Pang! Pang! Dia jatuh. Tetapi buat fikiran sudah lain, iaitu cari pengalaman. Pengalaman yang kita cari. Kebolehan tadi, kalau tidak begitu saya tak akan berani saya katakan ilmu kita ini paling dalam, paling tinggi dan paling benar.


Tetapi, jangan takbur.
Ucapannya, jampinya, apa-apa tidak ada. Hanya Dua Kalimah Syahadah.
Diberanikan, tetapi jangan sombong. Jangan takbur.


Jangan bongkak dibawakan. Itu yang tak boleh. Sampai lupa dirikata orang, itu yang tidak boleh.



* * *


Ilmu kita ini ilmu padi; tambah berisi tunduk menjadi hendaknya. Tetapi tidak sampai di situ saja.


Itu padi kalau mahu nasi, kita tumbuk dahulu. Jangan tinggal padi. Tumbuk padi. Padi, yang diibarat yang satu tadi, mana hendak kenyang, ya tidak?


Kalau tidak dimasak, tidak ditumbuk jadi beras, baru dimasak? Lagi, bukan? Mahu bikin kuih, bukan? Dijadi tepung. Tambah gula, tambah susu, tambah kelapa dan itu baru sedap rasanya.

Kalau itu padi, padi, padi saja macam ini, akan padi saja. Tidak akan jadi.


Kalau kita buka… buat apa padi banyak tak termakan? Laparnya, tidak? Kan banyak itu! Berduit. Berduit. Berduit, tetapi disimpan… disimpan saja nanti tak akan bertambah, tidak?


Tetapi kalau kita putarkan… di sini kita bukakan… dia jadikan ini, itu dan serahkankepada Tuhan. Beli saham ini dia menjadi semuanya. Tetapi, “Wah, kalau si anu hendak menipu saya!”

Kita waswas, ragu-ragu itu. Walhal kalau Tuhan berkehendak mengambil, sekejap saja.
Sedangkan nyawa diambil, tidak? Kalau dia berkehendak? Jadi, itu! Lepaskan dengan ikhlas.


 Mudah-mudahan dia menjadi, sebab ilmu kita ilmu padi.
Padi bernama padi cinta kaya, siapa mencintainya akan jadi kaya.

Ini harus yakin, positif kita dalam hal ini. Tetapi kita ragu-ragu, lebih baik kita simpan saja. Nanti dia kelentong-kelentong, dia menjadi begitu. Itu hanya fikiran  tadi tidak mempercayai, jadi orang tak percaya pula pada kita, tidak?


“Habis. Habislah!” katanya.
Nanti mulai lagi atau dalam mengubat, kita kalau kita jadi bomoh nanti, ada di sini.
“Terima kasih Pak.”
Ada yang okey.
“Wah! Penyakit itu berat. Terima kasih saja.”

Tidak usah dikira, nanti habis. Nanti ada yang lain saja nanti, lebih dari yang kita harapkan.

“Wah! Tentu tiga Ringgit, empat Ringgit, dapat juga beli rokok ini, ya tidak?”

Tahu-tahu sudah  kita hendak balik pula. Kita datang ke rumahnya. Ongkos (belanja) kereta tidak dibayar. Kobar (semarak rasa marah) Rahman (Haji Abdul Rahman Ibrahim). Dongkol (marah dalam hati) itu tidak?


“Alhamdulillah.”
Kan tenang saja. Nanti ada saja orang menghantarkan ke rumah. Dia pergi lagi, pop sepuluh ditinggalkan tanpa kita duga-duga lebih dahulu. Ini perjalanan kita. Jadi, barang yang disengaja, barang yang tak diduga-duga itu adalah lain.


Buah  tadi yang jatuh sendiri dengan sengaja dipetik, walaupun muda dia takut diambil orang  iaitu lain. Tetapi kalau dia cukup matang, masak jatuh sendiri, ini rezekimu baru.


Dikupas bukan main manis. Sedap manis rasanya.
Dan apa pula pelajaran tentang buah ini? Barangkali kita manusia tidak dapat membawakannya. Itu buah rambutan, buah mangga, tidak? Orang lempar dia dengan batu, tidak? Tapi dibalas dengan buahnya.


“Ini!” katanya, “Ambillah samamu.”
Biasa manusia membawa macam itu, disakiti dia, tidak? Mesti ditempelengnya kita, tidak? Ini tidak.
“Ambillah buah aku ini. Makanlah ya.”

Itu falsafah  hidup dalam pengetahuan kita ini, dan Ilmu Tuhan yang kita jalani, sebab ilmu kita ilmu berisi. Dalam ayat;

‘Sirata allatheena anAAamta AAalayhim ghayri almaghdoobi AAalayhim wala alddalleen;

Jalan yang Engkau tunjuk, dan berisi, dan isi yang nikmat, dan yang tidak dimurkai, dan tidak pula sesat.


Dan jalanlah pada jalan-Nya dan rezeki kita letaknya di sini, di sini, di sini. Lebih baik dengan kudrat dan iradat-Nya, daripada kita tentukan.

Tempoh-tempoh, kan? “Berapa anunya? Fidiyah-nya?
Syaratnya?”

Tiga puluh Ringgit, lima puluh Ringgit orang bayar juga. Mengapa tidak? Tapi lebih baik terserah. Ada rezeki kami tinggalkan, tidak ada sudah. Berapanya dengan ikhlas terserahlah dengan kehendak Yang Maha Menentukan tadi.

Tempoh-tempoh, “Terima kasih,” katanya.


 Ya, manusia tetap manusia. Tempoh-tempoh anu juga bukan, tidak? Tapi itulah sebaik-baiknya, terserah.


“Tak ada rezeki aku darimu.”


Dan yang lain datang juga. Dengan penyerahan segala-galanya kepada-Nya, jalan pada jalan-Nya dan Dia akan memberi segala sesuatu kepada kita. Jadi itulah makanya saya terangkan, ingin menerangkan, menerangkan, menerangkan lagi. Selain dari itu, kita mencari pengalaman sendiri.


“Dalam pengetahuan ini tenaga ghaib,” katanya, “kita tunggukan dia.”


Kita bangunkan dia dengan Dua Kalimah Syahadah. Dia bangun. Cubalah.


“Encik Ibrahim lambat pulang,” kata bininya. “Cuba jemput dia.”
Dia berjalan sendiri.
“Eh, baliklah!”

Nanti di sana terbayang Encik Ibrahim (anggota Pasukan Tentera Darat) itu ada apa di rumah.

“Biarlah aku pulang,” umpamanya.

Ada pula, macam Rahman (Saudara Rahman, Tester di JPJ) Dia pergi ke Klang. Apa-apa dia jalan di sana. Macam mana?

“Jangan bisa (sampai) kelihatan orang rumah!” Terutama.
“Siapa itu? Wah!”
Habis. Senyaplah, ditutup dinding.
Ketawa dia!
Ini teori-teori semua sekali.
“Ya. Tutup! Jangan ketahuan rahsia aku,” katanya.
Habis cerita!

Walaupun dalam pekerjaan. Boss kita, dia percaya saja. Itu tutup semuanya. Habislah, umpamanya ini. Ini kita cari, kita amalkan dan sebagainya. Kita praktikkan juga jalan malam.

“Di sana,” katanya, “ada penunggu, ada hantu.”

Kita pergi, tapi jangan lupa dia. Tegak berdiri bulu roma kemukakan dia, nanti dia jalan sendiri. Ke mana dia lari diikutkannya itu. Tetapi kalau kita bawa ke fikiran zahir kita, nanti kita takut. Tambah kencang lari kita, tambah dekat dia pada kita. Lebih baik kita berhenti. Baca Dua Kalimah Syahadah. Kita bangunkan semuanya.


 “Jangan cuba-cuba aku!”

Beranikan diri. Itu saya ingin tahu. Kalau betul-betul juga, ikutnya.
Kalau lari sampai betapa kencang. Tambah dekat dia kepada kita, tidak?


Mudah-mudahan dapat difahami dan dapat dimengerti dan ialah bagaimana kebolehan-kebolehan pengetahuan tadi. Sampai menjadi ada, dan kita ini… perjalanan kita juga, dari ada ini menuju kepada tiada ada melalui yang tiada. Dari tiada ada terus keluar sampai menjadi ada.


Tetapi perkembangan proses perjalanan ini untuk menjadikan berbentuk dan berupa, sampai menjadi ada. Dari itu, bahan-bahan terdapat sendiri di jalan tadi.

“Kalau lama bergerak, bergerak, bergerak, berjalan,” katanya.

“itu jalan, yang itulah makhluk-makhluk suci dan segala macam kita perdapat dalam perjalanan, dia ikut kita dengan petunjuk Tuhan.


Bukan kita macam orang keturunan (menurun), diseru, dibakar kemian, diseru, kasi makan, persiapan ini itu, maka datanglah dia.


Bila dia datang rumah bergoncang, cicak berbunyi, bukan? Itu yang kasar, yang jahat; ilmu hitam. Tetapi bagi kita, bila dia datang itu tertentu. Bukan kita minta dia datang. Bukan kita yang menyerunya, bahkan dengan petunjuk Tuhan. Dan kita sendiri tempoh-tempoh tak dapat melihat dan mengenalnya.


Tetapi orang  luar, di luar badan diri kita, apalagi orang yang berilmu, melihat.

“Wah! Bapak seperti pakai jubah itu nampaknya. Pakai serban itu dengan ilmunya.”


Pernah salah seorang anak buah saya dahulu, dia pergi sama orang cina, dahulu di kiai di Jawa Barat sana. Dia sendiri tidak tahu, tidak kenal, sampai kiai itu sendiri di waktu itu mahu berpisah, begitu dia minta bersalam, diciumnya tangan. Si punya badan tak tahu; seorang ulama, kiai besar, kenapa sampai pegang tangan terus dicium?


Dia tengok bukan yang zahir, yang batin tadi, yang mendampingnya tadi. Sedangkan si punya badan sendiri tidak tahu. Dia cuma bergerak-bergerak begitu saja. Tetapi kenyataan begitulah.


Jadi bila terjadi berkarate atau clash, bukan kita. Dia!
Tetapi melalui badan diri kita.


Ya, jangan ragu-ragu. Dan carilah pengalaman-pengalaman. Walaupun lebih, dapat kita mengetahui dan lebih dapat kita memecahkan akan rahsia yang akan menjadi rahsia dari Yang Maha Rahsia tadi.



* * *


Kita bergerak di bidang Sirullah; di bidang rahsia-Nya dan menjadi rahsia kita pula, hingga dapat kita mengatakan “al Insani Sirril Wasin Insanni.” Sehingga rahsia-Nya telah menjadi rahsiaku.


Tinggal orang lain pula yang akan memecahkan rahsia-Nya, kalau dia boleh. Jadi bagi kita, gerak-geri kita ini terahsia untuk kita pula. Orang tanya, jangan kasi tahu. Itu rahsia kita. Cuma dia hairan.

“Kenapa aku tumbuk,” katanya, “dia tidak balas. Tapi tangan aku yang sakit?” katanya. “Dia pakai apa?”

Kalau dia tanya apa. “Periksalah! Kalau ada azimat atau apa-apa sama saya. Tengoklah, kalau ada apa-apa sama saya, tengoklah kalau ada apa-apa.”


Pada dia, kekuasaan dari Yang Maha Kuasa tadi, Yang Maha Ghaib dari Tenaga-Tenaga Ghaib-Nya. Jadi jangan ragu-ragu.



* * *


Kalau disangkut-paut kepada agama, itu lebih baik. Berdasarkan kepada Dua Kalimah Syahadah, berbuatlah, berjalanlah, ke Mekahlah, mencarilah, berusahalah, kerana dunia ini diciptaka n
Tuhan untuk kita, tapi pada jalan-Nya.


Mengontrol diri kita. Jangan kontrol keluar. Jangan kontrol diri orang saja. Ke diri sendiri. Kontrol. Kontrol. Kontrol. Kontrol ke dalam, hingganya apa saja segala yang tidak baik, tak mahu singgah pada badan diri kita.


Kecuali kalau dia sejenis dari yang ghaib sama yang ghaib. Sejenis dari yang putih sama yang putih, yang bersih sama yang bersih bisa masuk, memasuki itu rumah kita dan yang kotor biar keluar.



* * *


Dan ya, bermacam-macam yang telah saya alami. Orang sengaja mengisi minuman buat saya. Begitu diletakkannya, begitu tangan saya ini menyambar dan minum. Begitu sama orang itu.

“Ada lagi atau tidak?”

Dia gementar. Dia pucat. Tetapi saya tidak tahu. Bermulanya begini automatik saja. Dan begitu diletakkannya dan begitu tangan menyambar terus minum, terus ditanya. Mulut ini sebagai siapa yang cakap? “Ada lagi atau tidak?”


Di luar dari dugaan kita, apa yang terjadi? Ada juga kita yang  minum, tetapi yang memberi tadi yang terlentang.


Bukan kita hakikat dan niat tahu juga namanya. Tidak. Iaitu kita bergerak saja, walaupun hati pada saat itu ikut saja. Dia kasi minum, minum. Terus dia bergerak.


Nanti terpekik. Nanti sampai padanya melalui badan diri kita. Kita yang minum.


Kalau kita ucap ‘Ah! Aku tak akan telap, ini itu,’ memang badan yang dimakannya. Itu takbur
namanya.


Ditengok macam ini. Di luar dari dugaan kita, di luar dari kemahuan kita, segala-gala sesuatu terjadi. Ini pengalaman-pengalaman yang saya katakan tadi.


Juga bila kita mahu naik kereta, naik kapal laut atau apa-apa. Tetapi jalan kita ini jangan ditinggalkan dan jangan lupakan, kerana ‘itu hidup yang dipakai; mati yang akan ditumpang.’


Walaupun kita di atas kapal terbang, ingat saja kita telah bersertanya. Maaf  kalau  terjadi apa-apa, mungkin pada orang lain. Kita selamat atau bagaimana malaikat yang akan melindungi kita.


 Atau dalam bas kita ingat. Nak bawa kereta juga kita ingat; adakah, tidak? Jadi bersertanya, dengannya, dan dialah yang hendaknya selama mungkin kita. Jangan fikiran kita ke mana-mana.


Kiranya dapat difahami hendaknya, hingganya. Ertinya dapat mengamalkan pengetahuan kami ini menerima aliran dari kami hendaknya. Ya, berjaya hidup tadi hendaknya. Bertambah kemajuan di bidang kehidupan nanti segala segi.


Walaupun dalam tingkatan sekolah umpamanya, ada di antara kita sebagai seorang pekerja ketinggalan dari yang lain, tetapi dengan ilmu pengetahuan ini bisa mengejar ketinggalan kita tadi. Ada saja oleh Tuhan untuk meningkatkan peningkatan kita.


Oleh itu makanya jangan terlampau difikirkan. Ingat saja, dia bergerak dan berbuat. Untuk kenaikan pangkat minta tinggi, tinggi… tinggi, tinggi, tinggi. Tangannya bergerak lagi, bertambah tinggi kedudukan kita dan lain sebagainya, dan lain sebagainya.


Dan sewaktu kami bergerak, diperhatikan. Ertinya bergerak kami pertunjukkan. Ertinya secara engkau sendiri bergerak umpamanya. Walaupun ilmu pengetahuan dari kami, kami menghidupkan di dalam, tetapi diperhatikan saya sebagai guru kalian.


 Itu dengan saya bergerak, kalau dapat macam itu hendaknya gerak Aku yang dibawakan, jangan gerak engkau! Cubalah gerak Aku dibawakan, jangan gerak engkau.


“Kan kubiarkan saja gerak engkau berkembang sendiri. Walaupun bisa begini begitu, tapi ‘Aku,’ saya… dalam hal ini, bagaimana cara bergerak?”


Ini diperhatikan. Macam itu. Ditanya, “Cara gerak Bapak, macam mana?”

Dia akan bangun sendiri. Ini saya ajarkan untuk menurut, menggerak orang itu. Kalau gerak sendiri hidup juga, tetapi dengan gerak yang baru kami bangunkan dari dalam, ya tidak?

Si Nancy, adik si anu itu, “Bagaimana ini Bapak? Dia seolah-olah kemasukan, apa-apa?”
“Ya, turutkan dia.”
Kebelakangan, “Cuba gerak Bapak diikut.”
Lepas itu se… begini saja.



* * *


Tetapi yang penting isi tadi, zat tadi. Dengan yang itu kita cukupkan sifat yang sembilan puluh sembilan. Itulah dia modal besar yang hidup.

……. Itulah dia batang. Itulah dia pokok. Itulah dia pohon tadi, yang kita satu dengan yang sembilan puluh Sembilan tadi. Yang itu ialah batangnya.



……. Tetapi dia tidak pandai mencabangkan sampai menghasilkan buah atau menurunkan yang sembilan puluh sembilan itu buah-buah segala macam buah. Itu ranting-ranting, tapi tak dari batangnya.


Tak ada batang untuk dia kuat berdiri. Dengan kita ini, dari batang dahulu, terus beranting,
bercabang dua dan cabang beranting beranak… beranak… beranak… beranak…



Selesai Januari, 1991
Taman Sri Nibung, Pulau Pinang



.

No comments:

Post a Comment