🌼 Kuliah 12 🌼
Bagan Jermal, Pulau Pinang
15 Julai 1974
Berceramah kita kata… kami bagi
malam pertama datang, malam kedua, malam ketiga. Sebenarnya saya di sini sudah
malam keempat.
Gunanya ini diterangkan lebih
terang atau berulang-ulang kami beri penerangan, pengertian, supaya kita
masing-masing lebih dapat memahami dan mendalami apa sebenarnya ilmu
pengetahuan kita ini; apa sebenarnya yang kenyataannya gerak yang diterima dari
kami ini? Apa ertinya aliran yang diterima dari kami ini? Dari mana asal-usulnya
datangnya? Dan lain sebagainya.
Kesimpulan pada malam yang
pertama, iaitu kita memecahkan sesuatu rahsia yang tadinya, yang beradanya di
dalam badan diri kita sendiri, yang tadinya dia terkurung terkongkong tak tahu
jalan keluar, sedangkan orang di luar tak pernah pula mahu pula mengenalnya.
Maka dengan jalannya ilmu pengetahuan kami
ini, mana yang telah diterima dari kami; ertinya itu rahsia yang tersembunyi dengan
tenaga-tenaganya, power yang tersembunyi, daya-dayanya dalam badan diri kita dengan telah dapat
kita merasakan melalui anggota batang tubuh kita, terutama hujung jari-jari
kita, maka bererti telah pecah itu rahsia dari diri kita sendiri di dalam
batang tubuh kita.
Sampai kita dapat menemui, mempunyai
daya-daya tenaga yang tersembunyi seperti kami katakan, “Sampai memancar dari
dalam diri kita sendiri melalui hujung jari-jari kita.”
Terpecah rahsia dari diri kita sendiri dari
dalam saya katakan, yang telah dapat kita merasakan masing-masing melalui
hujung-hujung jari-jari kita yang nyata bagi kita, ertinya dia mempunyai tenaga-tenaga ghaib yang tersembunyi. Dan
dalam hal ini telah banyak pula kita antara kita telah berpengalaman untuk
mengambil manfaat daripadanya, dari tenaga-tenaga ghaib ini dalam hal bidang ubat-mengubat,
dalam hal menghadapi masa, dalam hal dalam jabatan pekerjaan masing-masing.
Akan tetapi, di balik itu harus pula kita
ketahui bahawa dengan telah memancarnya yang melalui hujung jari-jari kita, yang dapat langsung
mendapatkannya bahawa apa yang tadinya pintu atau jalan tertutup baginya
keluar, bagi yang di dalam tadi atau bagi seorang manusia biasa, kita apa yang tadinya
dinding-dinding pemisahan antara satu dengan yang lain, antara yang ghaib yang
di dalam dengan yang ghaib di luar sampai kepada Yang Maha Ghaib, ini telah
tembus.
Dalam pengertian lain juga ‘hijab telah
terbuka.’
Maka sebagai yang telah dinyatakan, yang
dapat didengar nanti pada tape
yang sudah-sudah, pada malam pertama, maka
sebagai diingatkan kesimpulannya bahawa kita telah memecahkan rahsia dari diri
kita sendiri, sehingga mendatangkan daya gerak automatic bagi kita.
Kita telah melautkan itu yang setitik, yang
sedikit melalui hujung jari-jari kita dia berkembang. Kita telah menggunungkan itu yang sekepal
dengan cara perbuatan kita masing-masing, gerak-bergerak dengan sendirinya.
Dan satu kesimpulan betul yang perlu kita
fahami bahawa ‘hijab telah terbuka,’ pintu yang tadinya tertutup telah terbuka buat
kita orang dalam tadi keluar.
Dan sebagai seorang manusia dalam ilmu
pengetahuan, kita telah mempunyai daya-daya tenaga-tenaga ghaib yang bukannya dating
dari luar, tidak? Dari diri kita sendiri. Itulah daya tenaga-tenaga yang
tersembunyi di dalam batang tubuh kita tadi.
Maka dengan telah dapat kita merasakannya,
maka kami katakan telah pecah itu ‘rahsia’ dari diri kita sendiri
masing-masing.
Pada malam yang kedua ditekankan kembali
bahawa rahsia telah pecah, dinding telah tembus, ‘hijab telah
terbuka,’ maka kami anjurkan dalam pada kesibukan kita hari-hari, pekerjaan
kita, melakukan tugas masing-masing, dan
mempergunakan dia pada masa yang sudah memperkembang jiwa, dalam pengubatan,
dalam silat dan segala macam.
Pergunakanlah sedikit masa pada malam hari
sesudah maghrib atau sesudah isyak: oleh kerana pasti kita pintu telah terbuka, pergunakanlah
sedikit masa kami katakan, mendekatkan diri kepada Tuhan Yang Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang, mendekatkan diri kepada Yang Maha Pengampun, kepada Yang Maha
Kaya, kepada Yang Maha di atas segala-galanya.
Jadi segala sesuatunya dengan ada tujuan. Dengan
ingat kepadanya, jalan telah terbuka;
baru kita ingat ingin menghampirkan diri… menghampiri kepada Tuhan, mendekati
diri sekali kepada-Nya, dengan automatik dia akan bergerak.
Di situ, kita ada renungan; kita bertafakur sejenak,
kita ingat, kita kenang akan perbuatan-perbuatan kita pada masa-masa lalu, dan
kita waktu itu masing-masing dalam kegelapan, dalam kebodohan, dalam
segala-gala tidak tahu dan tak kurang pula kita bergelimang (bergelumang)
dengan dosa dan noda.
Sebab itulah kita memohon ampun
kepada Maha Pengampun tadi. Mudah-mudahan Tuhan Mengampuni dosa kita dan akan
memberi, melimpahkan akan mencurahkan Rahmat-Nya kepada kita semuanya, kepada
orang yang mendekatkan diri tadi kepada-Nya.
Dan saya tekankan lagi, saya ingatkan lagi,
saya timbulkan lagi, ertinya jangan dicuba dalam cara kita mendekatkan diri
kepada Tuhan tadi, kita ingat:
“Tuhan, saya berdosa. Saya berbuat begini
begitu. Sekarang saya ikhlas mohon dihukum!”
Jangan sekali-kali! Berat hukuman itu
kontan (tunai)! Serta-merta akan berjalan itu hukum, walaupun kata kita secara
ikhlas kita minta, tidak?
Akui dosa lahir dan batin, serta
mohon keampunan dari Maha Pengampun
tadi, dari Tuhan; Allah s.w.t.
Jangan minta dihukum! Ingat!
Jangan! Jangan. Jangan.
“Saya berdosa banyak. Hukumlah.”
Tak tahan nanti.
“Tak tahannn!!!” Kita memekik sendiri.
Orang, “Ada apa?” katanya.
Dicabutnya! Erti dicabut… dicabut… dicabut
segala macam; lidah yang bercakap ini ditarik sampai panjang macam ini! Jangan!
Jangan! Jangan! Jangan!
Tetapi, kalau macam itu, boleh terjadi macam itu, maksudnya kita
telah dapat menghampiri diri kepada Tuhan. Mohonlah.
Mohonlah. Pintalah apa yang dapat kita pinta. Keampunan, terutama keampunan diri sendiri, keampunan dosa-dosa dari
ibu bapa kita, keampunan dari sanak-saudara kita yang telah mendahului kita,
kaum muslimin dan muslimat, para syuhada dan lain-lain sebagainya. Lepas
itu mohon pula yang lain-lain.
“Engkau Tuhan Yang Maha Mengetahui. Begini aku sekarang. Begini
keadaan kami. Begini negara kami. Begini… begini… begini…”
“Ana abdillah. Aku ini apalah…
kami ini apalah… seorang ‘hamba Allah.’”
Mudah-mudahan jadilah kita masing-masing
hendaknya sebagai perantara, antara Dia dan orang ramai, antara… antara dan
lain-lain sebagainya. Itu ertinya. Maka kami tekankan lagi. Pergunakanlah sedikit
masa tiap-tiap malam sesudah maghrib, sesudah isyak atau sesudah sembahyang
malam, dengan macam kami katakan ‘hijab
telah terbuka’ kita sudah boleh langsung
menghubungi-Nya.
Kita memohon keampunan dan kita
memohon keampunan terhadap ibu bapa kita dan lain sebagainya dan
petunjuk-petunjuk dan Rahmat dan segala macamnya. adi kita sudah sampai ke taraf mendekatkan
diri kepada Tuhan. Hendaknya sampai terbukti segala percakapan kami ini. Memang
Tuhan tadi akan menerima orang-orang, doa orang-orang, pinta orang-orang yang paling dekat
kepada-Nya. Kalau yang jauh itu dia
hanya bisa mendengar sahaja.
Kita langsung mengetuk pintu Hati-Nya. Kita
langsung mengetuk Hadirat-Nya tadi. Dengan kita ini ‘Ya Tuhan…’ tak jauh. ‘Tunjukkanlah
kami,’ dan lain sebagainya.
Dan, jadi yang pertama; kita telah memecahkan akan rahsia sesuatu, iaitu rahsia
diri kita sendiri.
Yang kedua; dengan pintu telah terbuka,
kita masing-masing telah dapat merasakan dan telah dapat mengetahui dengan
perantara kami pada malam ini, yang kita… diri-diri mendekatkan diri, menghampiri diri kita kepada Tuhan, dan dengan memohon ampun terlebih dahulu baru minta
yang lain-lain.
Yang ketiga; iaitu bagaimana mendudukkan
ilmu ini pada badan diri kita masing-masing. Mendudukkan diri dengan ilmu ini. Ertinya,
diterima dari kami kita bergerak dan segala
macam. Bergerak, bergerak, bergerak begini begitu
atau kita mengubat orang segala macam, dan kita berlatih bergerak dan segala
macam, akan tetapi, di kala kita sendiri di rumah. Tidak mempergunakan itu daya
gerak di kantor.
Di dalam tempat kita berniaga, apa kita
akan bergerak dan menari juga? Tentu tidak! Dari itu, bagaimana mendudukkan
diri kita dengan ilmu pengetahuan ini?
Kita harus pandai membawakannya hingga ilmu
itu menjadi kita hendaknya. Terutama kita ketahui segala gerak itu dari dalam datangnya.
Dia memancar keluar dengan cara pembukaan kami.
Tetapi bagi kita, ertinya telah terasa dia,
dia ada berserta kita. Kalau kita tak bergerak, kita ingat kepadanya dia ada.
Ertinya yang di dalam ini mendudukkan, membawa gerak; gerak di dalam dan sampai
memancar keluar.
Di dalam sekarang ini, kepala ini di sini yang
berpusing. Dia sendiri akan merubah gerak-geri duduk, gerak-geri tangan, sampai
dia menjadi orang pada kita. Sampai dia sendiri yang cakap ini, bukan saya
lagi.
Baru datang seseorang, “Assalamualaikum!”
“Mualaikum
salam,” katanya. “Sila duduk,” katanya. “Ada apa?”
“Oh Pak, kaki saya sakit.”
“Bagaimana? Ada apa?” Dia automatik.
Bukan bikin apa? Bagaimana saya hendak mengubatnya? Apa saya akan berikan?
Tidak!
Perhatikan cara gerak kami;
juga duduk kami, cara kami, tangan kami, suara kami, cara kami memberikan ini.
Tidak menari-nari.
Dia telah menjadi orang kepada
saya.
* * *
Itu ilmu boleh juga menghubungi
sesuatu oleh kerana pintu telah terbuka. Hubungi si polan itu, ulama itu, atau
kiai itu, yang keramat di sana dan dia pula menjadi orang pada saya.
“Mahu apa?” katanya.
Ini barang disengajakan. Saya
jadikan si Hawa ini menjadi saya umpamanya. Erti pembawaan kita secara dia
pula, perempuan pula. Ini kita bikin, kita buat.
Mendudukkan ilmu ini menjadi
orang pada kita. Ini yang automatik bawaannya tadi.
Jangan kita seru, “Oh! Syeikh
Abdul Qadir Jeylani! Oh! yang keramat di sana, yang di sana datanglah!”
Mungkin bisa datang dia, masuk
menjadi kita semuanya, menjadi kita dia. Itu barang disengajakan. Kita barang
automatik; terjadi dengan sendirinya. Cuma kita membawakan diri kita jadi
orang, sehingga orang luar akan melihat perubahan kita; Orang muda, orang tua,
orang setengah (setengah tua), macam segala macam jadinya. Jadi kita
berpatuhkan, berpegang kepada cara automatic tadi.
Tuhan telah mengakui, telah
melimpahkan Kurnia-Nya kepada kita. Serah-terima itu, dan kita dudukkan dalam
diri kita.
Tidak kita minta, “Oooo yang di
laut! Oooo yang di gunung! Ooo... oh... yang ini… yang itu segala macam,
bantulah aku!”
Sedangkan kita membaca ‘Qul
huwa Allahu ahad; Allahu alssamad.’ Hanya
Allah tempat meminta. Masih ‘Ooo... ooo... oh...’ buat apa ‘Allahu alssamad’
dibaca, tidak?
Tetapi bagi orang yang belum sampai di situ
tingkatan pengetahuan, ya berhasil juga itu barang yang disengaja. Kenapa
tidak? Lantaran dia yakin, sedangkan percaya kepada syaitan, yakin jadi hantu
raya dia itu, bukan? Jadi, semuanya!
Tetapi kita tetap kita. Kita lain dari yang
lain. Kajian kita kaji mengenal diri kita sendiri. Kita kupas, kita pecahkan
yang tadinya dia di dalam sampai bisa keluar menembus alam sendiri.
Macam kami katakan dalam risalah kami ‘bebas
tetapi tak lepas,’ dengan mempunyai daya-daya seribu daya ke jalan-Nya; jalan yang lurus
lagi benar, dapat kita rasakan melalui pancaran, jalan yang berhikmat, yang
berisi. Isinya nikmat, jalan telah ditunjukkan kepada orang dulu-dulu.
Kalau jalan saya katakan dalam pengetahuan
kita ini ‘yang terasa ini’ atau pancaran yang memancar melalui badan diri kami,
melalui saluran segala macam. Perhatikan kalau kami bergerak. Perhati saya
bicara ini. Kalau kami bergerak segala macam, apa terjadi pada diri kalian
semua? Bagaimana alam sekeliling kita sekarang ini? Ini pula bawaan kami.
Cubalah renungkan, resapkan dalam hati. Apa
telah terjadi? Sekarang lagi secara kami macam ini, tidak? Ini barang bukan disengajakan
untuk menutup mulut ini semuanya, supaya jangan
bicara, tidak? Automatik semua sekali.
Jangan dibilang, “Oh... ya, Bapak tentu ya
bisa. Kami ini bagaimana?”
Itu yang kami tunjukkan. Itu yang ajarkan.
Kalau untuk saya sendiri, saya ini memang dari Tuhan dapatnya segala macam, mengapa
saya datang ke sini? Lebih baik saya sendiri saja di kampung halaman saya dengan duduk bertekun;
orang ramai datang minta… minta berkat segala macam. Saya secara peribadi saya
tidak mahu.
Saya ingin orang macam saya. Sebab saya
lihat, saya pernah juga jadi bujang bertanya-tanya mengenai ilmu dunia ini
segala macam. Pernah saya pelajari ilmu tangkap ‘malaikat maut’ namanya;
mengambil nyawa.
“Cabut ini! Hai maut. Hai maut!” katanya. “Cabut!”
Pernah saya pelajari itu. Itu saya waktu
kecil. Pernah saya pelajari; orang lalu laki bini lagi jalan di tempat ramai,
saya ambil tangannya. Diganding (berganding tangan), dilepaskan ini, dia tak tahu. Pernah saya pelajari, saya bilang...
dengan jeruk (limau) purut mengerjakan anak dara sana.
“Hai limau purut! Engkau tuju si pulut.
Pergilah engkau! Aku suruh bergelut-gelut dan segala macam.”
Saya pelajari itu semua, sampai hantu
jinjang segala macam.
“Datang si anu rumah si anu. Kalau tidur
dia, bangunkan!
Bangun buat duduk-duduk, buat tegak… tegak…
buat jalan ke hadapanku!”
Segala macam.
“Ya, aku pelajari itu semua. Aku
pelajari itu semua.”
Tetapi saya puaskah dalam segala-galanya?
Buat apa? Nanti satu saat segala-galanya akan diperhitungkan. Kalau saudara kita
sendiri dibikin orang macam itu, bagaimana? Isteri kita sendiri dibikin macam
itu, bagaimana? Apa anak kita sendiri dibikin macam itu, bagaimana? Isteri kita
sendiri dibikin macam itu, bagaimana? Yadak?
Di situ saya cari lagi. Saya cari bagaimana
bisa mengatasi, bagaimana sebenar-benar ilmu ini. Maaf cakap, sampai saya Tanya
sendiri ‘apa betul-betul Tuhan itu ada?’ saya ingin tahu.
Saya sendiri juga bicara, “Apa betul-betul
Tuhan itu ada?”
Kadang-kadang dengan bertekun kita bertanya
ulama, kiai. Ini tanda-tanda Tuhan ada. Ini itu… begini begitu, tetapi saya
mahu tahu, mahu ada bukti pada diri saya hendaknya bahawa Tuhan itu ada. Dan begitulah segala macam, bukan?
Renungan dan segala macam.
Dan kerana itu pula, barangkali Tuhan
hendak merubah nasib saya tadi, sebagai apa namanya… pegawai pada kompeni
minyak, sampai minta berhenti bekerja, sampai mendapat cubaan, sampai mendapat ilmu ini, sampai saya katakan saya
tidak berguru kepada seseorang. Tidak!
Setelah melalui cubaan dan segala macam, sampai
yang bukan-bukan dikatakan orang terhadap diri saya ini dan sebagainya. Saya
sendiri sampai hairan, sampai saya tidak percaya.
Tetapi ini! Ini saya pelajari terus yang
mendatang ini. Gerak ini.
“Apa ini? Dari mana ini?”
Saya cari pengalaman. Saya bersedia
berkorban harta benda saya yang ada. Ditawarkan pekerjaan, saya tolak. Saya
bukan orang cari pekerjaan lagi. Saya carikan, saya banding dari daerah lain ke
daerah lain, ke daerah lain di Indonesia, kepada bomoh besar, datuk besar,
kepada ulama muda fahamannya, ulama tua fahamannya dan segala macam. Saya
tanya, saya banding dan sebagainya.
Di situ kira-kira sudah banyak, sembilan
puluh peratus (90%) begitu, begitu, begitu katanya ilmu pengetahuan ini, segala
macamnya. Saya fikir juga. Saya juga tak terima. Ertinya, orang begitu memandang saya berlebih-lebihan, atau
bagaimanalah umpamanya, bukan? Diri saya tak terima. Sampai saya pelajari
buku-buku sejarah orang besar dulu-dulu, ulama dulu-dulu segala macam. Diperhati macam mana dibisa jadi orang: jadi orang besar segala macam,
orang besar dunia, orang besar di akhirat.
Sampai saya dapat dengan perantara juga, yang ghaib-ghaib
membimbing saya, memimpin saya, mencari pengalaman, mengetahui isi akan ikatan-ikatan
ilmu pengetahuan ini yang sebenarnya. Sampai saya ambil kesimpulan juga, saya
ingin supaya orang ramai dapat pula mempunyai macam saya telah mempunyai ini.
Setidak-tidaknya jadi pengikut saya; menerima aliran dari saya, untuk dapat diamalkan
pengetahuan ini.
Dan itulah makanya saya sampai ke sini.
Mula-mula Pulau Singapura. Dulu-dulu juga tahun 60, 61, 62 saya sudah masuk ke Malaysia
sampai ke Kelantan segala macam. Masa itu masih
Malaya namanya, tak ada visa melalui Singapura; masih satu antara Singapura
dan daratan Malaya.
Akan tetapi belum macam begini perjalanan
saya lagi. Saya ingin tahu saja dibawa orang yang pandai cakap mencari duit
jual ubat di kaki jalan segala macam. Saya ikut saja. Saya disuruh tinggal di hotel. Ya, saya macam orang bodoh saja. Tapi, gurunya, katanya.
Bapaknya. Jual ubat dia.
Sampai kami pulang, ya… saya dikasi duit.
Jadi, kalau tidak sudah, macam orang bodoh saja. Sampai konfrontasi, saya terkurung. Sampai
kami jalan ke Bangkok. Bayangkan: dengan tidak ada isi kantung, tetapi sampai pulang
ke kampung saya. Sampai ke Bangkok naik kereta dan segala macam.
Tuhan kaya.
Kami sampai di Naratiwat tak ada duit sesen
lagi. Di sini tak boleh tinggal lagi. Sudah konfrontasi, bukan? Datang di sana,
di Naratiwat, semalam saja cuma, ini petang bukan, sudah sampai malam orang
sudah tahu sama saya. Besok menghantarkan Bhat saja lagi, duit. Minta itu,
minta ini, minta segala macam. Ada yang menangis ke pangkuan saya, tetapi kami
tak boleh lama di sana. Ini saya mengalami. Mengalami. Mengalami. Mengalami,
merasai itu.
Kan kasih sayangnya Tuhan tadi?
Saya mengalami itu, memang Tuhan itu ada.
Sampai kami ke Bangkok. Di Bangkok juga… beberapa hari sampai kami terus naik kapal
yang lagi angkut beras waktu itu, kembali terus ke Jakarta. Saya pulang ke
Palembang.
Di sana juga tidak ada, di sini saya hidup
juga. Orang datang juga dan segala macam. Habis konfrantasi pada mendatang
surat dari Singapura.
“Banyak orang yang mahu menjumpai Bapak,”
katanya.
Saya datang pada tahun 67, 68 atau 69. Saya
tak ingat lagi. Sampai berulang-ulang, dan sampai pula dengan perantaraan si Rahman
(Haji Abdul Rahman Ibrahim) ke Pulau Pinang ini bersebar pula segala macam
sampai berjumpa pula kita.
Jadi ilmu kami ini janganlah dianggap
seperti macam ilmu orang-orang bomoh-bomoh atau ulama-ulama biasa dengan
isim-isim. Tidak!
Kami terangkan tadi, ‘mengenal diri, rahsia
diri, rahsia Tuhan.’ Bayangkan sajalah dengan keyakinan yang penuh saja melalui
saluran pintu, saluran telah terbuka.
“Ya Tuhan, Ya Tuhan, ampunlah kami!”
Tak jauh kita dengan-Nya. Cuma yang
mendinding kita, yang apa nama menghubungi kita dengan Dia, hanya jasad inilah,
yang lahir inilah.
Bagi orang lain dengan alam pemikiran
sendiri, memang jalan berliku-liku dari makam itu ke makam. Bagi kita dalam hal
ini, tidak!
Sebab ini yang dikasihi, mencari yang Mengasihi. Jalan hanya satu. Jalan kepada Tuhan hanya satu, iaitu jalan
lurus.
Macam seorang anak umpamanya, walaupun
bagaimana dia tahu sendiri jalan pulang ke rumah orang tuanya, tidak? Apalagi
dia yang akan kembali pula ke Hadirat-Nya, dan dari Dia pula datangnya. Cuma selama ini dia diamanahkan untuk dalam masa
tertentu dengan dikurung di satu tempat, sampai dia tak dapat menghubungi-Nya
Tuhan-nya tadi Yang Maha Kuasa.
Dan alhamdulillah, dengan perantaraan tangan kami ini pada diri kami, kami
bukakan pintu sampai dapat langsung menghubungi-Nya kembali. Itu yang kami
katakan ‘bebas tetapi tak lepas.’
Jadi, segala sesuatu yang alam
di luar ini kita ukur ke dalam badan diri kita sendiri. Ini alam (badan) pula,
ada apa-apa terasa di hujung jari-jari ini macam jalan segala macam ini, bukan?
Mana yang keras, ada
setan-setan yang tertangkap itu: terasa seperti dihancurkan sekali. Apa yang
kita takutkan?
Jadi, pada pengertian yang
ketiga ini kami katakan tadi, bukan? Pada malam ini, bukan? Mendudukkan ilmu
ini pada badan diri kita.
Bangun kita pagi-pagi, ya…
bagaimana duduk kita yang enak? Bagaimana perasaan kita? Batuk, atau sesak
nafas? Biar saja dahulu. Tenang. Sampai jadi sendiri. Pintu telah terbuka, dia
sendiri menguatkan badannya sendiri. Dia sendiri mengisikan badan dirinya. Kita
tenang saja. Tak perlulah dibentuk, ditunjuk ajari dia.
Dia lebih tahu dari kita, sebab
bukankah ini badan dirinya sendiri, tidak? Sampai sempurna kedudukannya, sampai
sempurna dia menjadi orang, hingga keseluruhannya itu baru meliputi.
Kalau dalam perkataan dunia
orang lain, “Meliputi keseluruhan sehingga mapan,” katanya.
Kalau ilmu orang dunia, ‘meliputi…
besi khurasani tadi.’ Sama kita, tidak! Hingga meliputi keseluruhan alam.
* * *
Dan segala sesuatunya, iaitu apa yang telah ada pada
kita itu. terahsia; menjadi rahsia kita. Tak boleh
pula cakap kepada orang. Itu rahsia kita semua, gerak-geri kita ini. Sebab,
kalau kita kembali kepada luar, kepada kemanusiaan kita, bagi seorang manusia selalu
ada pertentangan antara hati dan fikiran.
“Ini begini,” katanya.
“Tidak! Begitu!”
Yang mana kita mesti turutkan? Di situ maka
ada waswas tadi, ragu-ragu. Tanya, “Yang mana benar?”
“Jalan inilah!”
Sekarang dia boleh buat sendiri.
Serahkanlah segala-galanya. Dia, automatik dia sendiri. Dan sehingga dapat kita…
ertinya kalau dia penuh betul-betul menjadi orang pada kita, itu fikiran yang
tak baik singkir sendiri.
“Segala tindak-tandukku,” katanya, “Perbuatanku,
dan lain sebagainya.”
Itu yang agak sulit membezakan tadi;
menjadikan diri tadi menjadi orang. Ertinya meliputi keseluruhan alam.
Keseluruhan. Jangan setengah-tengah fikiran macam begitu, kata, “Gerak!”
“Tidak!” katanya, “Tidak!”
Fikiran “Saya mahu merokok. Ah! Tunggu
gerak dulu.”
Saya mahu merokok, hisaplah! Hisap rokok. Oleh
kerana kita utamakan gerak, kita tunggu.
“Apa ni? Dak ni… tak gerak ini?” Jadi, tak
jadi kita merokok. Taruhlah, tak apa. Makan? Ini sudah lapar, diminta dalam fikiran dia.
“Oh, saya sudah lapar. Tak ada gerak.”
Tunggu gerak, jadi tak makan kita, tidak?
Jadi ini kita sendiri mencari, mencari, mencari, mencari, mencari, mencari,
merasakan jalan tadi. Macam pernah pula,
umpama ijazah bukan? Ya dak?
Dalam kesulitan ditunjukkan.
“Bawa tegak!”
Bawa tegak segala macam. Gerak tidak
membawa gerak sampai tegak. Ditunggu kaki tidak dibawa berdiri pada telapak
kaki sendiri. Sudahnya duduk sajalah. Jangan berat sebelah, kita. Tetapi dalam persoalan
ini mahu merokok, ambil sajalah rokok. Hisaplah. Tadi,
“Pak, tolong ubat saya. Kepala saya sakit
begini begitu…”
“Apa dia?”
Jari-jari tangan sudah terasa bergerak,
sudah bangun sendiri. Ini dia automatik. Secara berguru pada kami, apa yang
didapatkan gerak, bukan?
Dan air putih (air hidup) itu pula
diberikan kepada orang.
“Oh, tidak makan di akal! Sakit perut,
dikasi pula air sejuk. Tambah sakitlah perut!”
Tak percaya kepada yang ghaib. Soal ini
nanti bukan kita sebagai seorang manusia memberikan, tidak?
Pengetahuan tadi, kalau dibawa ke fikiran; “Ya,
macam mana ini ya? Mesti diinjek ini. Mesti vitamin makannya.”
Macam semalam didatang orang satu kan, arab
apa tu, bukan? Pinggang sakit. Ini sakit. Ini sakit. Ini sakit. Kalau kita
fikir apa nak kasi, pergi ke doktor… paramedik tu. Tapi kita kembali kepada pengetahuan; kasi air minum, bawa air
pulang.
“Gosok di sini. Besok ke sini.”
Dia datang.
“Alhamdulillah, Pak. Memang hairan,” katanya,
“Ini sudah habis, cuma sini tinggal
sedikit,” katanya. Datang pergi tadi. Cuba!
Bukan kerja kita itu! Kalau dengan fikiran
kita tak jadi. Begini. Sampaikan saja.
Itu terima dari kami gerak, bukan? Apa yang datang
gerak itu ikut saja. Air dari kami, berikan pula kepada orang. Tuhan yang menentukan
segala-galanya dengan yang ghaib.
Jadi kita minta dia besok
datang.
“Wah! Alhamdulillah! Luar biasa Bapak.” katanya,
“Ini tak ada lagi. Pinggang
sikit saja. Tinggal ini sikit,” katanya.
Cubalah, saya sendiri berasa
tetap terkejut, bukan? Ambil ke fikiran tadi, masa bisa jadi tetapi kenyataan?
Itu kerja yang ghaib tadi. Tetapi kalau
mahu makan, mahu mandi, tunggu juga gerak, busuklah! Itu, hati-hati tentang
itu. Mahu berbedak tunggu juga gerak, juga nggak jadi.
“Saya tak perlu mandi,”
katanya.
“Jangan makan!” katanya.
Ini mesti dapat kita
memperbezakan tadi.
* * *
Tak dapat kita dengan ilmu ini,
bukan? Macam kebanyakan orang di Indonesia, saya alaminya baru ini, dak? Kalau
mendatangi dukun bomoh di sini, dalam khayalan tentu kita berhadapan dengan seorang
tua pakai kain pelekat, pakai baju cina baju putih tu, bukan? Pakai songkok,
duduk di tikar. Asap anu, kemenyan ini.
Tahu-tahu dia tengok saya,
ditanya.
“Mahu ke mana bu? Bapak atau
adik segala macam.”
“Aaa... Ada Pak Muchtar di
rumah?”
“Saya tengok. Ada! Duduk!
Tunggu sebentar!”
“Mahu tunggu sama dia. Macam mana
dia?”
Saya pergi ke dalam tukar baju.
Saya keluar. Entah bagaimana;
“Ada apa?”
“Oh! Saya sakit, Pak!”
“Duduk!”
Dia hairan-hairan juga, sebab berlainan
kenyataannya. Yang dikiranya dia akan menghadapi seorang tua tadi, bukan? Ya
dak? Tahu-tahu duduk di kerusi, pakaian macam itu! Hanya air sejuk pula dikasi
(diberi).
Belakangan dia mengaku.
“Wah!” katanya.
Setelah biasa pula sama kita, bukan? Secara
ceramah dua tiga hari, sudah bisa kita dianggap sebagai Bapak, sebagai saudara
atau sebagai itu.
“Tak saya sangka, Pak,” katanya.
“Saya kira yang Bapak Muchtar itu orang
tua,” katanya
“Pakai kain pelekat, pakai baju putih,
pakai songkok, menghadapi kemenyan. Rupanya tidak!”
Ya, itu! Jadi segala persoalan, soal yang
ghaib, kita dengan tenaga ghaib, dengan yang ghaib semuanya ini segala-gala…
segala-galanya. Tetapi keperluan hari-hari, diri sendiri secara kita sebagai
seorang manusia jangan ditinggalkan. Macam saya katakan, kita mesti tidur, mesti
makan, tukar pakaian, mandi, mencari duit dan segala macam.
Apalagi kalau kita pandai mendudukkan diri
kita.
Mana Mazlan? Ada Mazlan? Tak datang? Ini
buat dia sebenarnya, tetapi dia tak datang. Dia berniaga, ya tak?
Dudukkan diri sebagai ular cantik manis
saja. Macam mana?
Berniagalah. Ini rahsia saya, saya katakan.
Tempoh duduk di Jakarta, di rumah.
“Ular cantik manis, kerjalah!” saya bilang.
Macam itulah bergerak. Nanti datanglah.
“Assalamu alaikum!”
“Mualaikum Salam!”
Membawa duit, dia menghantar.
Ular cantik manis, tahu ular cantik manis?
Dia bisa tak ada, tahu? Tapi burung menghantarkan makanan. Ini semua kita tahu.
Kita duduk saja di rumah. Apa yang teringat
nak baca, baca. Sebab itu ular di pohon, di pokok, kecil saja. Begini dia punya
mulut.
Datang burung ‘seh… seh… seh…’ menghantar
makan. Alangkah senangnya jadi orang, tidak? Tak payah! Datang saja orang
hantar makanan. Ya? Bagaimana kalau saya katakan, memang terjadi bagi diri saya
macam itu. Tapi ilmu saya, saya bukakan ya!
Macam, kita berkedai. Itu.
“Apa?”
“Bukalah. Ini ilmu kita rahsia
kita.”
Dengan gerak-geri ini, macam itu. Jadi ini
ular cantik manis juga. Jadi saya bisa (boleh). Kalian juga, bisa semua! Kenapa
tidak bisa?
Tapi ada pula anak buah saya, geraknya
begini! Itu ular juga, tetapi ular sawa; membelit saja fikirannya. Ha! Itu ular
juga. Ular sawa!
Jadi, kalau memakai ilmu ular, ilmu padi
macam itu, saya bilang ilmu ular; ular cantik manis. Seluruh umat, seluruh
orang akan melihat dia kasihan hiba.
Jangan sebut cinta, ya!
Hiba kasihan. Kalau cinta, sudah ada bini
payah nanti. Datang ke rumah, susah. Kalau bujang tak apa. Nah! Ini ilmu kita
buka. Buka saja sampai ketawa anak daradara.
“Ketawa ke… ramah, tadi?”
“Betul, tak lama lagi,” katanya.
Jadi, kita dapat membezakan hendaknya,
bukan? Memahami dan membezakan antara satu dengan yang lain. Terutama tadi mendudukkan
diri dengan ilmu ini. Kedua; dapat membezakan ini ilmu; bisa mempergunakanya,
menggunakannya secara terang-terang, secara halus dan untuk keperluan kita
sendiri hari-hari.
Jangan sampai saya katakan tadi mahu makan,
kalau gerak tak ada, tak makan! Jangan! Dan ke mana saja pergi, umpamanyakan, dengan
ilmu ini kita tetap ingat saja kepada rasa ini.
“Ada.”
Pergilah ke mana-mana. Asal ada dia, kita
telah bersertanya atau dia telah berserta kita. Maaf cakap. Bila dengan adanya
itu kita jalan, itu dengan automatik kita. Biar dengan kereta, dengan apa, dia
automatik ikut membantu supaya jangan terjadi. Kalau terjadi pula orang akan
mencuri memukul dari belakang, dia automatic juga sendiri.
Kalau kita ambil kepada kemanusiaan,
ertinya kita mempunyai satu firasat, daya tangkap yang mendalam. Jadi kalau
kita berhadapan dengan orang macam saya ini, biar sikit gerak. Ini dengan
rahsia kita, orang akan bergerak pula macam kita ini. Orang akan mengacukan
tangannya, tapi tak berisi macam kita.
Tapi jangan dibawa ke fikiran kita,
seolah-olah kita dengan ilmu kita sekali ini barang disengaja namanya. “Ini
ilmuku!”
Itu tak boleh. Automatik saja.
“Apa yang engkau pakai sekarang? Lain betul
saya lihat dari yang sudah-sudah.”
“Apa? Apa?” Sambil begini (kedua-dua
telapak tangan terbuka lebar).
“Apa?”
Ini (telapak tangan) terbuka. “Mana?”
“Tidak! Lain dari yang lain.”
“Lain macam mana?” katanya.
“Ya! Engkau sekarang bicara sudah pintar.
Sudah menarik.
Muka jernih,” katanya. “Apa yang engkau pakai?”
Dia sampai hairan.
“Tidak. Ingat kepada Tuhan. Mohon
kepada-Nya. Tak ada lain lagi.”
“Apa pelajaranmu? Apa yang engkau perdapat?”
“Ini (telapak tangan terbuka)!”
Bacalah ini, ya dak? Tetapi ini (anak
kunci), ini sudah sampai pada dia, bukan?
“Wah! Lain betul,” katanya.
“Kalau mahu tahu juga datanglah ke rumah.
Ini di jalan ini, ya dak? Kalau mahu kenal betul kepada kami...”
Ya. Jadi ertinya, apa yang telah saya
berikan? Apa yang diterima melalui anak-anak yang tua-tua dari saya, tidak ada
itu simpanan. Tidak ada rahsia-rahsianya. Tidak ada apa-apa. Apa yang ada, itu yang
kami berikan. Hanya bagi diri sendiri masing-masing, dan caranya memahami, menangkapnya,
menerimanya.
Kalau kita berpendirian umpamanya, untuk
kontak saja antara satu sama lain, bukan? Masih kasar dikatakan ilmu itu.
Macam saya bilang tadi, panggil syeikh itu,
panggil itu, panggil itu. Itu masih kasar tingkatnya dan bawaan kita juga
kurang tepat. Sebab ke mana-mana saya telah banding, saya telah tanya. Juga
kepada orang-orang, ulama-ulama yang dalam, kepada datuk-datuk juga.
Ertinya kalau mengenai ilmu pengetahuan,
ya, ilmu yang sangat dalam dan tinggi yang bawaan automatik inilah. Dengan
tidak ada jampi-jampian, dengan tidak ada bacaan. Hanya gerak-geri ini.
Semua sekali Tuhan saja yang menentukan.
Itu automatik berbuat dengan sendirinya. Berlaku dengan sendirinya.
Dan ya, apa saya katakan?
Ertinya, tak ada tanggungjawabnya atau bagaimananya. Sebab kita, waktu diri
kita seolah-olah hanya sebagai perantaraan saja, menyampaikan saja sesuatu
untuk
sesuatu. Jadi, jika terjadi
jahat pada diri seseorang, musuh kita segala macam dengan gerak-geri kita ini
kita tak akan dihukum. Itu pasti, sebab kita bukan dengan sengaja, bukan?
Itu terjadi dengan sendiri. Tetapi
kita ambil jeruk (limau) purut, kita potong. Atau jantung
pisang. “Ini jantung si polan!”
Set! Kita pisau sama dia.
Dengan gerak pula. “Choon putus!”
Sebab diputus jantungnya itu
harus kita dipertanggungjawabkan, tidak di dunia di akhirat nanti sama Tuhan.
Sebab itu barang disengaja. Disengaja
dibuat. Akan tetapi pengalaman, laporan-laporan dari setengah-setengah orang
yang mengamal ilmu pengetahuan ini, disengaja betul tak jadi katanya. Ada juga
yang menghalang. Tak boleh.
* * *
Jadi, biasanya saya datang ke
sini, ertinya satu-satu menghadapi saya, saya isi, saya kontrol, saya betulkan
dan lain sebagainya. Hendaknya mulai di sini (kedua telapak tangan rapat di
tengah dada), dapat diri sendiri
hendaknya menyelesaikan diri sendiri pula.
Sebab kita manusia, biasanya
hari-hari kita keluar rumah dan segala macam selamanya dari pagi sampai petang, tak akan
tinggal dari dosa yang ringan dan yang berat tadi. Itu menekan. Itu terletak
pada badan kita, badan diri kita.
Macam ilmu ini, macam kami katakan,
bebaskan diri dengan diambil rasa. Dibebas yang itu yang dia. Makanya bergerak berpusing-pusing
dan segala macam, melepaskan diri dari ikatan ini, tekanan-tekanan ini, dan
keseluruhannya dari perbuatan, dari segala macam. Ertinya kita sudah bisa
(boleh) melepaskan diri kita dari ikatan kebendaan.
Suratan ini bisa kita robah, sebab kita
telah langsung. Tetapi bagi orang, tidak! Tetapi buktikan, kita, diri kita betul-betul
kekasih-Nya.
Nyatakan kita tadi, bahawa tidak ada satu pun
yang sanggup untuk kita menghadapi, menghadap-Nya, dari nur ke Nur.
Tetapi itu bukan fikiran kita. Dia yang
pintu baginya tadinya telah terbuka, begitu saja (kedua telapak tangan rapat di
tengah dada), “Ya Tuhan…”
Sampai.
Jadi, pantas kembali hendaknya kita menjadi
renungan, menjadi pemikiran mengenai apa-apa yang telah diamalkan, yang
diterima dari kami dan dalam pengertian dan lain sebagainya. Kalau kurang tepat
rasanya pegangan macam sebelumnya, macam kami telah terangkan tadi, kembali
kepadanya.
Ingatlah rasa itu, rasa yang terasa.
Membebaskan diri juga itu rasa diturutkan. Jadi,
lepaskanlah diri tadi dari ikatan-ikatan materi ini; kebendaan, sampai ke dosa
dan segala macam. Ada dosa juga dia bawa kita begini (kedua telapak tangan
rapat di tengah dada). Nanti memohon ampun kepada Tuhan, walaupun tak kita
ucapkan dan segala macam, sebab dia di sama dia tak cakap macam kita ini.
Manusia cuma, “Ya Tuhan, ampunilah kami,
diri kami.” Tetapi dia tidak, ya!
Begitu pun juga dalam kedudukan, dalam
kebutuhan (keperluan) kita sehari-hari, dalam pangkat dan martabat dan kebutuhan dan sebagainya,
keyakinan yang penuh dengan pengertian yang lebih meningkat
mendalam, akan meningkat pula kedudukan kita lahir dan batin, dunia dan
akhirat.
Kalau kami, biarlah pangkat
dari Tuhan saja, sebab kami bukan orang pekerja. Ini pengertian. Dudukkan diri
kita tadi dari luar ke dalam. Meningkat kita, itu sudah lain bawaan. Lain pula
pandangan orang ramai pada kita. Tetapi jangan dibesar-besarkan diri tadi.
Diri kita besar dengan
sendirinya. Maksud jangan dibesar-besarkan diri; kita sombong, kita takbur. Itu
yang tak boleh!
* * *
Jadi ya, masih ada masa lagi
bagi kita, untuk kami menyampaikan; hari Rabu dan Khamis. Jumaat pagi sudah
pasti tak ada halang lagi; tak ada perubahan. Dengan acara tadi, kalau ada jalan lain dari kami di Kuala
Lumpur untu panjang tiket atau visa segala macam, mungkin kembali juga di sini
kira seminggu lagi.
Jadi yang sebulan ini dibahagi
terus Kuala Lumpur, Melaka, Johor sama Singapura.
* * *
Tetapi didiklah diri sendiri
tadi sampai bisa berdiri sendiri macam saya katakan.
Tempoh-tempoh cakap saya macam bahasa Indonesia. Ini tempoh kurang tepat untuk ditangkap dengan bahasa
Malaysia.
Macam saya katakan, apa?
Usahakan supaya dapat berdiri pada telapak kaki sendiri. Cubalah. Pada tujuan
saya, supaya kita boleh berdiri sendiri. Dalam ijazah kecil itu saya tengok;
dari berbaring bagaimana caranya, duduk bagaimana caranya dia boleh berdiri, di
situ dapat saya menangkap. Sebagai seorang pekerja,
bukan?
Yang hanya bekerja sebagai pegawai rendah
yang ditunjuk terus ini buat begitu… begitu, tetapi ada pula pegawai yang boleh
diangkat menjadi pegawai bahagian, dia punyai kesanggupan sendiri. Itu dapat
dilihat.
Waktu itu dalam ijazah kecil itu. Walaupun
dikata begini, terus berdiri sendiri; gerak duduk, tegak, sampai berjalan, sampai
berdiri sendiri. Di situ kita lihat kebolehan tadi. Padahal manusia ini sama,
tapi biasanya… biasanya orang pekerja bagaimana? Kan ada, walaupun berpuluh
tahun sudah bekerja, tapi selama ini mesti buat ditunjukan makanya baru bisa
dia bekerja.
Nggak tahu dia bekerja sendiri, tidak? Ada
yang baru tapi dia boleh berdiri
sendiri. Ini berlainan. Yang bisa jadi kepala, bukan? Kami inisiatif namanya.
Yang namanya sepuluh tahun, lima belas tahun, dua puluh tahun sudah bekerja,
tetapi tetap di bawah orang juga. Itu makanya tempoh-tempoh mesti dibantu
bangun, dibantu duduk, dibantu supaya bisa menjadi orang. Sedangkan kita ingin,
bukan?
Dari tertutup pintu, di buka, di pimpin, di
bimbing, berjalan dilepaskan, sampai boleh berjalan sendiri? Dan ya, saya
peribadi sendiri, tak dapat mengatakan kemungkinan-kemungkinan bila kembali,
bila datang, bila apa, tidak? Atau bagaimana? Itu saya tak dapat mengatakan.
Segala-galanya ketentuan dari Tuhan juga,
tetapi rasa-rasanya mungkin sekali setahun, apa sekali enam bulan, apa sekali
sepuluh tahun. Belum tahu lagi, atau tidak selama-lamanya. Itu tak dapat saya mengatakannya,
tetapi saya sudah boleh membayangkan begitu.
Segala-galanya di tangan Tuhan semuanya.
Jadi itu saya inginkan menjadi oranglah. Menjadi oranglah. Pandai berdiri
sendiri, sampai dapat pula mengalirkan kepada orang lain, kepada orang-orang. Siapa
tahu? Mungkin sedikit lagi, satu dipindahkan ke sana, satu ke tempat lain. Di situ akan berkembangnya pula ini
pengetahuan.
Atau tidak-tidak bekalan tua
nanti duduk, kata orang bomoh. Kita tidak bomoh, tetapi kita boleh membantu
orang. Atau kita berniaga kecil-kecil. Apa saja yang kira-kira suka kita
lakukan, lakukanlah.
Tetapi dengannya. Dia jangan
ditinggalkan, walau di mana kamu berada. Jangan macam orang beri tangkal segala
macam; tak boleh ke kakus (bilik air), tak boleh tidur, tak boleh ini itu. Kita
ini di mana saja, ingatlah selalu. Dia pasti ada. Dia pasti ada, kalau ada gangu-ganguan
pada kita. Itu makanya, kalau kita beri orang batu segala macam;
“Bagaimana Pak? Ini? Tak boleh
di bawa ke jamban? Ke kakus segala macam? Ke pancur segala macam?”
“Tidak apa-apa. Itu hanya batu,
bukan?”
Kalau orang lain tak boleh.
Sama kita tidak, sebab dia kekal dan abadi tidak luntur-luntur.
* * *
Dan begitulah. Hari sudah jauh
malam. Kebanyakan kita ini akan bekerja besok. Dan banyak sedikitnya
penerangan-penerangan kami tadi .
Kesimpulan, satu; memecahkan
rahsia diri sendiri, sampai keluar dengan mempunyai tenaga yang tersembunyi
itu. Sampai kitadapat melautkan yang
sedikit, menggunungkan yang sekepal.
Yang kedua; ertinya menghampiri
diri kepada Tuhan macam yang telah kami terangkan tadi. Dan malam ini, yang
ketiga; bagaimana mendudukan diri tadi pada diri kita – ilmu tadi pada diri
kita sendiri, dengan penerangan-penerangan macam tadi. Ini dapat difaham dan
dimaklumi.
Saya sangat akan sangat berbesar hati kalau…
bahawa sudah boleh berdiri sendiri,
sudah pandai dan segala macamnya. Sebab dalam hal ini, tugas saya… kewajipan
saya untuk memberi penerangan kepada orang-orang dalam kegelapan; menunjukkan jalan
kepada yang buta, dan mengajar orang pandai dan segalagalanya.
Insya-Allah, di lain waktu Tuhan menizinkan kita jumpa lagi, boleh
sambung lagi. Tetapi mengenai yang mana yang belum ada, bukan? Yang belum saya
kontrol badannya lagi, masih ada kesempatan besok sama lusa, tetapi siang hari.
Yang kerja, petanglah pukul empat, pukul lima. Kiranya berapa orang lagi. Sebahagian
besar sudah, kan? Untuk dikontrol satu-satu.
Kalau malam kita berkumpul ini tak bisa,
sebab kita adakan kuliah umum, ceramah. Tetapi yang belum dapat isi secara langsung atau dalam
pengertian saya, dicheck, service dan segala macam, ya tak? Jadi, hadapilah saya.
Kalau perlu ambil cutilah dalam sehari dua
ini. Yang belum, kira tak berapa orang lagi. Tak banyak lagi. Atau kerja habis
pukul empat, terus ke sini.
Sudah selesai. Kita sama kita tidak ada
lagi. Di Hadirat-Nya, kita sudah tidak ada lagi. Di sana kita sedarkan diri
kita, sampai menjadi ada seada-adanya.
Selesai pada 10hb Oktober 1987
Kampung Baru, Pulau Pinang
.
No comments:
Post a Comment