Saturday, November 22, 2014

BAPAK BAGINDO MUCHTAR @ BBM: Kuliah XVI Tanpa Tarikh : Kuala Lumpur (FULL)


🌼   Kuliah 16  ðŸŒ¼
Datuk Keramat, Kuala Lumpur
(Tiada Tarikh)

Sungguhpun pada kenyataannya merupakan gerak badan, dengan tujuan memperlincah seluruh gerak-geri kita; kaki, tangan, sampai seluruhnya, kepala segala macam untuk boleh dipergunakan
sewaktu-waktu dengan terjadi dengan sendirinya. Dengan dia akan berbuat dengan sendirinya. Macam kami katakan serba automatik.


Untuk ini kami ingin kembali menerangkan gerak, sebab gerak atau yang mengerakkan ini sampai kita punyai pula masing-masing pada diri kita. Iaitu saya buka sedikit sejarah kepada kata amsal (misal) atau pepatah dalam bidal (bidalan) melayu juga; ‘Rumah Tampak, Jalan Tak tentu.’


Apakah rahsia yang terkandung dalam pepatah tadi?
‘Rumah Tampak, Jalan Tak Tentu?’


Umumnya orang sekarang mengambil pengertian kepada segala sesuatu umpamanya, yang tak dapat dia melakukannya, dia akan terus mengeluh dan mengatakan, “Apa boleh buat? Rumah tampak jalan tentu.”


Atau bagai seorang pedagang dengan lantasnya, katanya,
“Faham tertumbuk (kemahuan ada tetapi tak berdaya).”


Orang tua-tua dulu meninggalkan itu bidalan, itu pepatah lebih dari itu lagi untuk kita fikirkan, untuk kita renungkan hikmah rahsia apa yang terkandung dalam kata ‘rumah nampak jalan tak tentu’ tadi.


Cuba kita bayangkan cara kupasan kami. Biasanya tiap-tiap rumah akan dibangun telah ada lapangan (tapak binaan) lebih dulu. Bahkan  untuk menuju  lapangan tadi, mesti ada jalan untuk itu. Tetapi kenapa setelah rumah itu sudah selesai dibangun, kenapa jalan untuk itu rumah tertutup? Kenapa sampai jalan itu hilang, atau dihilangkan? Bagi orang yang memikirkan atau berfikir dalam hal ini tentu ada sesuatu yang terahsia dalam itu rumah.


Konon menurut khabar dan ceritanya yang kami perdapat, bahawa dahulukala tatkala seorang raja… taruh saja umpamanya dalam kata  bayangan seorang  raja, mahu meletakkan atau mahu
membebaskan atau mahu mengirim anaknya atau melepaskan anak kandungannya ke suatu tempat.


Diperintahkan kepada  hulubalangnya membikin satu rumah. Begitu tipanya (type, bentuk)
itu rumah menurut kehendak yang menciptanya. Sampai rumah itu siap macam kita tengok sekarang ini. Ada rumah. Ada bilik. Dalam bilik ada bilik lagi. Ada segala sesuatunya. Maka setelah selesai, maka anak kandung tadi diletakkan dalam itu rumah. Iaitu dalam satu tempat, dalam, di bilik, lagi di bilik, dengan kata amanah,


“Hai anak, di sini engkau kududukkan. Engkau ‘jerat semata bonda kandung’ (anak tunggal yang sangat dikasihi). Anak betul lagi bertuah, tuah teruntung padamu sendiri. Tugasmu satu antara dua; yang punya datang menjemput atau kalau ada seseorang kesatria (pahlawan) yang sanggup memasuki rumahmu ini, bahkan dapat menjumpaimu di Hadirat-Nya, di mana tempat engkau berada sekarang, itulah teman hidupmu yang sejati. Serahkanlah segala-gala apa yang ada padamu padanya.”


Begitulah rahsianya tadi. Sementara itu, jalan keliling itu rumah ditutup. Nggak (tidak) ada bekas. Nggak ada apa-apanya.


 Dan begitu pulalah ibarat burung dalam sangkar. Banyak dilihatnya burung berterbangan, tapi tak ada seekor pun menuju ke rumah, ke sangkarnya tadi.


Dia cuba berbunyi ibarat burung merbuk, ‘kur…tekukur!’ Ada dibalas bunyinya, tetapi jauh. Begitulah senantiasa dia menantikan, menantikan, menantikan sesuatu. Satu, yang punya datang menjemput atau ada seorang kesatria yang dapat memasuki rumahnya, yang boleh menemuinya di tempatnya duduk, untuk menjadi teman hidupnya yang sejati.


Dan begitulah bagi setengahnya orang, takdir menentukan Yang Empunya datang menjemput, maka kembalilah dia ke Hadirat-Nya, sedangkan yang diidam-idamkannya, yang di nanti-nantikannya itu seorang kesatria untuk sebagai teman hidupnya yang sejati tak pernah kunjung sampai.


Dan begitulah dia dengan merana, seolah-olah dia menghadap kepada Tuhan,

“Percuma ya Tuhan. Aku diamanahkan kepada si polan itu. Akan tetapi aku tak berguna, tak pernah dipergunakannya. Dia tak pernah mengingat aku. Tak pernah mahu mengenal aku. Begitu aku didudukkan, ya, begitu aku kembali. Bahkan badanku sudah coreng-moreng, tanda-tanda akan perbuatan orang yang mengandungku.”


Jadi dan begitulah kiranya bagi kami yang merenungkan akan pepatah tadi, ‘Rumah tampak jalan tak tentu.’
Pada kenyataannya adalah diumpamakan ini (badan) rumah. Badan diri kita ini rumah tempat kita diami. Yang dia, yang aku yang kita yang sebenarnya tadi yang akan kembali ke Hadirat-Nya tadi yang bertuah dikatakan, yang betul lagi bertuah lagi benar, dia merana. Dia menderita oleh perbuatan orang yang mengandungnya.


Oleh kerana apa? Tak pernah dia mahu mengenalnya. Segala tindak-laku perbuatannya tak pernah dibawa ikut serta. Dan takdir Tuhan, Tuhan telah melimpahkan kurnia-Nya kepada kami, badan diri kami, sehingga kami dapat memecahkan itu rahsia. Sehingga kami dapat memasuki itu rumah. Sampai kami temui itu, dia itu mustika hidup.


Sampai diserahkannya segala-galanya kepada kami; segala rahsianya, tuahnya, kebenarannya, kebetulannya, sampai bisa dapat kami pergunakan segala sesuatunya, hikmah-hikmah yang dibawanya yang ada padanya, sebab dia itu adalah kekasih dari Yang Maha Pengasih.


Dia kami ajar mengenal badan diri kami sendiri. Macam kami katakan tadi, bahawa itulah teman hidupmu kepada badan ini. Dan begitulah, menjadi satu tindak perbuatan kita ini.


Satu; kenal-mengenal antara satu sama lain, antara yang di dalam dengan yang di luar, sampai diserahkan segala rahsia itu dan sampai kami berikan pada orang-orang atau saudara-saudara yang telah mendapat aliran dari kami pula.

Kiranya dapat difahami, dimengerti, kupasan tadi atau hikmah dari pepatah tadi, bukan?

‘Rumah Tampak, Jalan Tak Tentu.’ Di situlah rahsianya maka jalan tadi tertutup. Jadi kami telah membuka. Kami tolong pula memasuki rumah saudara, kami bawa untuk mengenal badan
dirimu sendiri, supaya rahsia-rahsia dari aku-mu itu bisa pula engkau pergunakan untuk segala sesuatu. Mudah-mudahan dapat dimengerti, sehingga lambat laun dapat direnungkan dan dimenungkan, sampai dapat diakui akan kebenaran cara kami menerangkan ini.


Yang kedua;  iaitu dalam falsafah  hidup orang pandai-pandai, terutama orang beragama yang lebih dalam dan amat dalam, iaitu,

“Lahirlah,” katanya, “untuk kedua kalinya.”

Aneh bunyinya, bukan? Tetapi benar. Ertinya kelahiran kita pertama  iaitu  melalui  ibu bapa kita. Atau jadi kita melalui rahim dari ibu kita. Ertinya, kalau kita berbicara mengenai rahim, kita
keluar… zahir nyata kita melalui rahim ibu kita.


Ertinya, di rahim tempatnya kita tadi. Dalam bahasa arab dengan bahasa kita, ertinya tempat kasih, tempat sayang, bukan? Dapat kita mengerti bahawa kita manusia tadi bukan sebarang makhluk. Dari rahim kita keluar. Dari tempat kasih sayang kita datangnya. Akan tetapi, kelahiran dan kehadiran kita keluar sebagai seorang manusia melalui rahim ibu kita lantaran ibu kita manusia.


Akan tetapi, kalau kita halusi lagi, Tuhan memberi contoh kepada kita sendiri untuk kita fikir,
setelah kita lahir ke dunia ini; kalau tadinya seorang ibu mengandung kita, maka setelah kita lahir atau dizahirkan menjadi kenyataan seorang manusia ini, sebaliknya pula yang terjadi.


Kita pula yang mengandung. Sama-sama mengandung, tetapi berlainan pengandungan. Dan pelajaran kita perdapat; ibu yang mengandung, yang menanggung dan segala-galanya. Tetapi, nyata sebelum kandungan lahir tetap seseorang yang mengandung tadi, itu ibu tadi, tetap menanggung, mengandung, menanggung. Tetapi, setelah kandungannya lahir, setelah yang dikandung tadi zahir, kita lahir dari kandungan ibu. Kita zahir menjadi seorang kenyataan, manusia nyata ini.


Pelajaran bagi kita ertinya, kita pula yang mengandung. Kalau ibu mengandung, kita letaknya di rahimnya, maka kita yang terkandung, pada kita letaknya di dada kita masing-masing.


Berlainan kandungan. Sama-sama mengandung, tetapi berlainan pula penanggungan. Tetapi, yang terang sudah dapat kita mengerti sebelum yang dikandung ini lahir, be lum akan dapat kita merasakan bahagia rasanya.


Dan alhamdulillah, secara praktikal pengetahuan kita ini, setelah kita dapat merasakannya masing-masing, telah memancar melalui hujung jari-jari kita, ertinya saudara, kalian dalam hal ini, telah lahir pula untuk kedua kalinya. Dalam hal ini kami bidannya, kami doktornya, kami ahlinya, tetapi dapat merasakan sendiri.


Kalau betul telah dapat merasakan sendiri, telah keluar itu, di situ rasanya perubahan-perubahan. Akan terasa betul dalam badan diri kita, kebahagiaan, nikmat, segala-galanya.


Cubalah bayangkan, dengan telah adanya ini, ikut saja dia. Ingat saja pada Tuhan umpamanya, dengan sendirinya barangkali begitu kita mahu mengatakan sujud syukur kepada Tuhan. Bahkan
mungkin air mata kita akan keluar. Sebab kita tadinya yang terkurung dan terkongkong, bukan? Tidak bebas.

Sekarang alhamdulillah, melalui kami, melalui segala-galanya, telah dapat keluar dengan memancar. Dengan erti kata dengan kejadian itu, maka telah lahirlah pula kita masing-masing dengan melalui pengetahuan kami ini untuk kedua kalinya.


Jadi, tinggal lagi bukan, kalau dalam usia dua puluh tahun sekarang ini, atau berapa tahun sekarang ini, baru menjelma kelahiran yang kedua, bukan?

Tinggal kami membimbing. Kami tunjukkan jalan. Kami suapkan dalam erti katanya bagi seorang ibu baru melahirkan; dibimbing, dibegini, dibegitukan, sampai… sampai… sampai boleh berdiri sendiri. Sampai bisa hidup sebagai manusia baru, dengan punyai tujuan menciptakan hendaknya masyarakat baru, dunia baru dan segala-galanya.


Dan begitulah ertinya kita melakukan gerak bersama-sama tadinya. Itu yang telah lahir untuk kedua kalinya tadi yang mengadakan suatu exercise memperlincahkan, membebaskan dirinya tadi dari badan ini, dari duniawi, melepaskan dari segalagalanya penderitaan-penderitaan, kerana selama ini dia terkurung terkongkong di dalam.


Oleh kerana perbuatan orang di luar, dia merana dan menderita. Macam saya katakan, seolah-olah dia mengadukan kepada Tuhan, “Percuma Tuhan. Aku didudukkan, ditempatkan di rumah si anu itu,” katanya. “Kerana apa? Dia mahu menurut kemahuannya saja. Mahu fikir saja. Aku tahu, aku dapat merasakan apa saja dia punya mahu, tetapi aku tidak dibawa serta.”


Seolah-olah katanya begitu. Dan insya-Allah, dengan penerangan kami ini, dengan telah menerima aliran kami ini, dengan telah dapat merasakan masing-masing segala sesuatunya dapatlah mengerti hendaknya macam telah kami katakan tadi, terutama engkau telah dapat menemui teman hidupmu yang sejati, dan kedua; engkau telah lahir untuk kedua kalinya.


 Teman hidup yang sejati yang di dalam tadi dengan yang di luar. Maka itu kami katakan, serahkanlah kepadanya apa yang ada padamu. Di situ letaknya Lillahi Rabbil alamin tadi. Kepunyaan-Nya segala sesuatunya. Itu penyerahan sehingga menjadi kepunyaan-Nya.


Itu kita bergerak sampai kita dapat kenal-mengenal antara satu dengan lain; orang dalam dengan orang luar, antara yang lahir dengan yang batin. Kalau kita orang luar mengatakan kita ada
mempunyai roh, tetapi tak dapat mengenalnya secara kenyataan umpamanya selama ini, dengan ini setelah kita dapat menemui jalannya dan sebagainya, telah dapat hubung-menghubungi antara
satu sama lain.


Bahkan ini menjadi alat jadinya. Hanya alat bagi si rohani, si roh kita tadi.

Dan itulah hendaknya kita menjadi seorang manusia; seorang hamba Allah dalam erti kata yang sebenarnya.



* * *


Dalam pada itu, dengannya tadi sebagai orang baru, kami bawa, kami pimpin menuju kepada Tuhan umpamanya terlebih dahulu.


Apa sebabnya terhadap orang dua ini kami, bang? Dan ini, kami iqamat? Itu menandakan, ertinya kelahiran dan kehadiran yang kedua kali. Sebagai seorang peria, umpamanya bang. Kepada seorang wanita, umpamanya iqamat. Kan kedengaran tadi satu dibang-kan, satu di-iqamat? Itu tadi perbuatan beliau tadi. Bukan saya.



Saya ini menyampaikan keterangan-keterangan apa yang telah berlaku tadi.
Di-iqamat-kan dia akan kelahiran dan kehadiran kedua kali di-bang-kan dia akan kelahiran dan kehadiran kedua kali.


Jadi, dapat faham dan memahami hendaknya seluruhnya tadi. Dan dalam perjalanan kita ini, dalam pengetahuan apa yang kita bergerak, kita gerak dengan Dua Kalimah Syahadah. Dua Kalimah Syahadah, kita terus bergerak. Kita baca Dua Kalimah Syahadah. Ini amalan kalau
kita bawakan diri sendiri di rumah. Dia automatik sampai ini dak ada lagi. Tak terbaca lagi.


Sampai… sampai… sampai satu saat kalau Tuhan menghendaki, Tuhan mengizinkan, dengan ini praktik setiap hari, ertinya kita menuju kepada Tuhan.


“Asyhadu allaailaha il-Allah; Wa-asyhadu anna Muhammad ar-Rasuulullah.”

Ertinya, naik saksi aku bahawa tidak Tuhan yang lain yang kita sembah melainkan Allah; dan naik saksi aku bahawa ‘Muhammadar Rasuulullah.’


Sampai begitu… begitu… begitu kita dengan gerak tadi seolah-olah kita berhenti bergerak. Seolah-olah kita tak akan berasa ini ada lagi. Dan di situ kita melakukan sujud syukur kepada Tuhan.



Kita berjalan dengan pengetahuan tadi ertinya bergerak mengadakan pengakuan untuk mendapat pengakuan. Ini khusus terhadap Tuhan.

Ini dengan Dua Kalimah Syahadah jalan gerak ini.  Insya-Allah kalau Tuhan mengizinkan, kita akan mendapat nanti satu firasat atau bagaimanalah…


“Memang engkau hamba-Ku,” kata-Nya. “Memang engkau hamba-Ku,” kata-Nya.

Dan “Memang engkau umatku,” kata Muhammad.


Cubalah bayangkan itu dalam perjalanan menuju kepada Tuhan. Dalam Dua Kalimah Syahadah ini, khusus untuk itu.

“Wa-asyhadu anna Muhammad ar-Rasuulullah.”

Kita bergerak: “Asyhadu allaailaha il-Allah.” Sampai tak terbaca lagi. Sampai ini pula bergerak. Sampai habis pula bergerak.


Ini juga menghendaki latihan. Latihan. Latihan. Jadi perjalanan kita ini dengan Dua Kalimah Syahadah. Ini ertinya kami bawa semuanya yang telah lahir untuk kedua kali, taraf permulaan untuk berjalan mengadakan pengakuan untuk mendapat pengakuan. Sebagai manusia biasa kita, ertinya pengakuan sebagai hamba Allah, pengakuan sebagai umatnya Muhammad.


Memang semuanya orang Islam akan mengatakan aku ini hamba Allah, ana abdillah. Semua boleh mengucap, boleh mengatakan, tetapi sudahkah mendapat pengakuan atau secara firasat segala macamnya,

“Engkau hamba-Ku,” kata-Nya.
“Engkau umatku,” kata Muhammad.


Begitu hendaknya kalau dalam erti sedalam-dalamnya, tetapi dalam pada itu praktikan hari-hari, yang dikatakan untuk kejayaan, kebahagiaan hidup kita masing-masing. Jadi, ketahuilah dengan
pasti, dan yakinlah. Insya-Allah.


Bahawa engkau masing-masing telah lahir untuk kedua kalinya dan kita harapkan bang-nya beliau tadi untuk kita semua, bagi laki-laki dan iqamat-nya beliau tadi untuk pihak wanita semuanya, yang telah mendapat aliran dari kita ini.


Dan mudah-mudahan sampai kita menjadi orang besar. Besar. Besar segala macam dengan ilmu yang ada pada kita, bukan? Semoga berjaya hidup kita. Akan, akan Tuhan senantiasa hendaknya mencurahkan rahmat-Nya kepada kita semuanya. Dan Tuhan juga akan menentukan pula akan kedudukan kita masing-masing kejadian kita.

Dan kita harapkan juga tentu, keselamatan kita dunia dan akhirat, bahkan sampai ke anak cucu di belakang hari nanti. Insya-Allah.



* * *


Jadi kalau siang tadi, dengan diizinkan Tuhan rupanya, bukan? Suara saya diambil, lain penerangan? Jadi, bagi orang yang belum  datang ini malam, akan pula dapat dua penerangan, iaitu kata amsal (misal) tadi rumah tampak jalan tak tentu, dengan kupasan, penerangan kami tadi, hikmah apa, rahsia apa yang terkandung dalam itu rumah, maka itu jalan ditutup tadinya.



Yang kedua; lahirlah untuk kedua kalinya. Sebagai betul-betul hendaknya, sebagai hamba Allah, sebagai umat Muhammad. Dan segala-galanya juga kami pulang kepada Tuhan juga. Dia akan menentukan buruk-baiknya. Dia akan menentukan kita segalagalanya.


Tetapi kalau dengan dia, dengan itu kita berjalan, insya-Allah. Mudah-mudahan segala-galanya akan meliputi. Segala-galanya. Segala-galanya. Semua. Dengan sendiri kalau itu yang kita
kemukakan, yang lahir kedua kalinya. Automatik sudah kekasih Allah.


Tetapi kalau kita, ibarat emas yang 24 karat, atau mas sepuluh kata di sini, kita jadikan dia menjadi suasa atau  tembaga, itu lantaran kesalahan dari kita sendiri. Bukan  kesalahan kami. Dia suci, dari Yang Maha Suci. Kalau sampai dia kotor, itu lantaran perbuatan kalian sendiri, perbuatan kita masing-masing. Jagalah  kesuciannya.  Jagalah kemurniannya.


Bahkan nyatakan diri itu supaya bertambah-tambah bercahayanya hendaknya.



* * *


Jadi kiranya cukuplah dahulu buat sementara yang akan saya tinggalkan di sini. Dan dalam hal hari-hari, biasakan berkumpul, berlatih. Yang penting mempelincahkan gerakan tadi. Itu yang
sangat perlu betul. Ingat! Kalau kita mahu apa-apa itu, bukan?

Mahu ke mana kita? Di bidang perubatan?  Bersilat?  Mengaji pun  insya-Allah. Kalau  kita sudah tahu membaca Quran tadinya, mulai dengan gerak, kita tenang.

“Auzu billahi minas-shaytaanir-rajeem.”

Mula-mula kita cuba turutkan saja, nanti dengan gerak, dengan sendirinya berubah suara kita. Suara yang baru lahir jadinya lagi. Suara ghaib. Kita cuba.

Dan segala-galanya juga macam dikatakan tadi, pertahankanlah akan kesuciannya tadi sebab dia datang dari Yang Maha Suci.

Besarkanlah dia, kerana dia datang dari Yang Maha Besar.
Jayakanlah dia.
Kayakanlah dia segala-galanya.

Ini semua-sekali dengan gerak kita bawakan.



* * *


Memang agaknya kami sendiri juga hairan atau sebagai juru bicara kami tadinya, yang ghaib agaknya atau bagaimana…  badan ini dan malam ini, kerana agak lain pula kupasan kami.
Rumah ini pula barangkali dapat berkatnya. Tanya pada dia (Haji Abdul Rahman), di tempat-tempat lain belum terbuka lagi cara mengupas dan menerangkan ini.


Mudah-mudahan senantiasa bertambah nikmat-Nya, dilimpahkan-Nya terutama kepada ahli
rumah ini, yang telah bersedia menerima kami dengan penuh kepercayaan dan keyakinan, yang telah membukakan pula pintu rumah ini selebar-lebar bagi yang bakal-bakal menjadi anggota
kami atau pengikut kami dalam ilmu pengetahuan ini.


Dan insya- Allah, mudah-mudahan dapat ditetapkan tempat ini hendaknya menjadi suatu tempat berkumpul di antara golongan kita dari jauh dan dekat. Dan senantiasa Tuhan hendaknya memberkati kita semuanya.


Dan kami harapkan pula Tuhan juga dapat memanjangkan umur kami. Pada lain kesempatan, pada lain masa, pada lain perjumpaan, kita yang akan datang, dapat pula kami memberi kuliah atau pengertian sambil mengontrol badan diri masing-masing akan perjalanan-perjalanan yang sudah-sudah dilakukan. Insya-Allah.


Sekiranya terjadi bengkok sedikit, insya-Allah kami dapat membetulkannya kembali, sebab Tuhan itu Maha Pengampun. Cukuplah. Rasanya sampai di sini dan lebih kurang kami minta
maaf.


Dan sekali lagi, terutama sebagai manusia biasa, terima kasih kami ucapkan kepada Cikgu Osman (saudara kepada Bung Zain)  dan lain-lain ahli rumah di sini. Dan sebentar lagi kami juga akan minta diri, jadi bolehlah di ulang-ulang nanti ini barang yang kami tinggalkan ini (kuliah yang dirakam) untuk difikirkan, direnungkan dan dimenungkan.


“Dan ya... tak dapat diperpanjangkan lagi, bukan? Pasti?”

Kami pasti. Kami pasti dalam  pembukuan… dalam buku segala macam, pada 24 hari bulan kami harus kembali ke Indonesia.

Walaupun berjauhan di antara badan kita, tetapi dalam ilmu pengetahuan ini kita senantiasa berdekatan. Tiangnya, pokoknya tadi, ingatlah!


“Ingatlah kepadaku,” katanya.

Ingatlah kepadanya, katanya. Tentu kami akan mengingatkan pula. Begitu pun ilmu pengetahuan, begitu pun saya sendiri, jadi kontak tu mudah saja. Kalau ingat sesuatu, tentu ingat,

“Bapak ini.”

Ternampak, terasa badan bongkok-bongkok kami. Tempoh-tempoh kalau diturutkan, lincah gerakan kami. Mungkin suara kami juga, tetapi bukan kemasukan! Percayalah! Dan bukan itu salah. Tidak!


Di situlah letaknya kita mengadakan pengakuan tadi. Sebab kita telah mendapat pengakuan dari Yang Maha Kuasa; perjalanan kita tadi. Jadi si bongkok ini akan datang. Jangan kita katakan kita yang salah. Tenang saja. Itu hanya sementara saja.


Dan insya-Allah, bertukar-tukar fikiran antara satu sama lain. Cuba beranikan macam saya katakan tadi, membawakan. Jangan ragu-ragu, tetapi tenang. Sabar terutama, dikehendaki. Ini bisa kita kontrol, bertanya, berdialog dengan diri sendiri.

Menghadapi  seseorang.
“Apa aku nak buat?” Dalam hati sendiri.
“Apa mestinya?” Kita tenang. Nanti dia datang.


Macam  yang  apa saya keluarkan tadi ini bukan?  Nggak tahu apa yang akan  saya keluarkan. Nggak tahu tadinya apa yang hendak saya ucapkan, tetapi saya berdialog sendiri. Nampak saja bayangan.

Hanya dua, katanya, bukan?

Rumah nampak jalan tak tentu dan lahirlah untuk kedua kalinya.


Dan saya pecahkan  itu semuanya. Bukan oleh kerana saya bijak dalam hal ini. Dia Yang Maha
Pandai. Dia Yang  Menunjukkan dan segala-galanya. Dan begitulah hendaknya, sampai dapat difahami, sampai dapat dimengerti dan sampai dapat menjadi suatu kenyataan hendaknya ilmu ini pada kita masing-masing.


Dan ingin pula saya kemukakan di sini, terutama perkembangannya ilmu pengetahuan kita ini, atau kami ini. Harap terutama yang tertua, jangan dalam fikiran kita seolah-olah kita mempropagandakan  pengetahuan  ini kepada orang yang belum kenal padanya, “Ambillah ini. Pengetahuan aku yang benar.”

Tidak usah dan tidak perlu. Kita tunggu kita nanti yang datang dan yang pergi. Biar orang itu, mereka itu mendatangi kita. “Saya mahu ambil.”


Itu lebih baik.
Tak perlu kita propagandakan ini itu. Tak perlu. Tak perlu. Biar sendiri dia datang. Tetapi yang perlu, amalkanlah pengetahuan ini untuk jalan baik dan membaikkan, untuk baik dan membaikkan.


Dengan itu nanti mereka itu, “Ini lain, ini.”

Sampai mereka tertarik sendiri. Dan kebanyakan itu anak-anak ubat kita, oleh kerana dia telah merasakan akan keanehan cara pengubatan kita, kemudahan dari Tuhan tadi dengan Dua Kalimah Syahadah tadi, telah selesai dia ingin hendak mengambil pengetahuan ini.

Itu lebih baik, sebab mereka setelah sakit segala macam. Itu ujian dari Tuhan, percubaan dari Tuhan. Dia lulus melalui kita, kita bebaskan dia. Dia sedar dan terus dia meminta atau mahu meminta pengetahuan kita ini untuk diamalkan pula. Begitulah ditegaskan lagi, ertinya tak perlu
propagandakan ilmu ini.


Akan membawa kita pula, akan terpengaruh oleh alam pemikiran tadi pula. Mungkin seolah-olah kita kandas, tak terjawab pertanyaan-pertanyaan orang itu, sampai membawa kemunduran
pada orang itu dan kemunduran pada kita. Tetapi kalau melalui  pengubatan dia telah  merasakan, telah dapat merasakan sejuknya nikmat air sejuk yang kita kasi (beri) sehingga menjadi penawar bagi badan diri dengan sendirinya.

Batinnya tadi, hati yang di dalam  tadi sedar. Tempoh-tempoh dia menangis sendiri segala  macam, “Aku mahu ini pengetahuan.”


Itu lebih baik. Tak kan banyak tanya-tanya ini itu menurut cara alam pemikiran. Jadi  ini jadi pedoman untuk masa yang akan datang.



* * *


Dan ya, ini mengenai… cukuplah sampai di sini.

Dan fahamilah masing-masing, dan tercapailah apa yang dimaksud. Apa yang kami maksud juga hendaknya sehingga menjadi darah daginglah hendaknya ilmu pengetahuan ini pada diri kita masing-masing. Dan memang apa namanya, saya katakan tadi, saya akan berangkat pulang kembali.


Dan satu kebetulan pula masing-masing kita sebagai umat Muhammad, orang Islam akan memasuki bulan puasa. Maka ya, kita melalui inilah kita saling maaf-memaafkan  satu  sama lain. Dan masukki bulan yang suci ini dengan satu ketentuan dari Tuhan dan kewajipan.


Dan pergunakanlah bulan yang suci dengan sebaik-baiknya dan beramal sebanyak-banyaknya. Sekali setahun kita perdapat ini.


Dan semoga dapat kita berjumpa pada lain waktu dan lain masa.


Selesai pada Februari 1998
Taman Mewah II, Lunas, Kedah



.

5 comments:

  1. Replies
    1. SALAM SATU SYAHADAH.

      SUDAH SAYA UP-DATE TUAN KULIYAH 1 - KULIYAH 15

      http://bapakdrbagindamuchtar.blogspot.my/2014/11/prakata-dari-penyusun-asal-mejar-b-haji.html

      Delete
  2. Asslm mbak..sy dr indonesia,jg kususnya dr padang sumbar,,sy ingin sekali menjadikan nyata,ip bbm ini,,tp gmn cara sy bisa meujudkan nya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaykumussalam warahmatullah.
      Di negara GarudÄ… ya ada anak anak Bapak Bagindo Muchtar (anak anak Bapak BBM).

      Bapak Yori Andika bisa anjurkan lebih lanjut kpd FB: Aby Zamri ... mudah mudahan Bapak Aby bisa membantu.

      Delete
  3. semoga terus berkembang ilmu ini...ameen..

    ReplyDelete